A HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézete (HUN-REN TTK KPI) és Agyi Képalkotó Központja (HUN-REN TTK AKK) 14-16 éves, fejlődési szempontból tipikus és ADHD-val diagnosztizált fiatalok jelentkezését várja az egészséges neurokognitív fejlődés folyamatainak jobb megértését, illetve az ADHD negatív következményeinek hátterében álló okok feltárását célzó kutatásban való részvételre. A program keretében megvalósuló adatbázis kivételes lehetőséget nyújt az eddigieknél hatékonyabb új prevenciós és terápiás eljárások fejlesztésére, amelyek segítenek a fiataloknak az ADHD negatív következményeinek megelőzésében.
A HUN-REN TTK KPI Klinikai és Fejlődés-Neuropszichológia Kutatócsoportjának vezetője, Dr. Bunford Nóra klinikai gyermekpszichológus és Prof. Vidnyánszky Zoltán, a HUN-REN TTK AKK igazgatója irányításával végzett kutatás célja az egészséges neurokognitív fejlődés folyamatainak jobb megértése, egyéni fejlődési profilok azonosítása és a fejlődési zavarok kiszűrése. További fontos cél annak meghatározása, hogy kamaszkorban mely jellemzők és milyen módon magyarázzák a serdülőkorral egyébként is gyakran együtt járó – és az ADHD-ra különösen jellemző – következményeket, köztük a kockázatkeresést vagy a viselkedésproblémákat, illetve a mindennapokban megélt funkcióromlást, például az iskolában vagy a társas kapcsolatokban.
A program a HUN-REN TTK vezető hazai klinikai és kutatási partnereivel, a Bethesda Gyermekkórházzal, a HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézettel, a Semmelweis Egyetemmel és a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködésben valósul meg.
Kik jelentkezzenek?
A program keretében 14-16 éves, fejlődési szempontból tipikus és ADHD-val diagnosztizált fiatalok jelentkezését várják. A részvétel különösen fontos lehet azok számra, akiknek gondjuk van a figyelem fenntartásával, a túl sok mozgással egy adott helyzethez képest, illetve a hirtelen, impulzív viselkedéssel.
A szűrés részét képező vizsgálatok:
- Kognitív képességfelmérő tesztek és egy klinikai interjú a pszichés állapot felmérésére (~3 óra)
Kérdőívek kitöltése az érzelmi szabályozásra, személyiségre és viselkedésre vonatkozóan. A fiatalok szüleit és – szülői beleegyezéssel – egy a fiatalokat tanító tanárt is megkérünk a viselkedésével kapcsolatos kérdőívek kitöltésére (preferenciától függően elektronikusan vagy személyesen).
- Opcionális vizsgálatok:
- Strukturális és funkcionális MRI-vizsgálat (~2 óra)
Az MRI egy beavatkozással nem járó módszer (pl. nem igényel kontrasztanyag-bevitelt), amelyet évtizedek óta akár már kisgyermekkorban is alkalmaznak. Nem jár ionizáló sugárzással (ebben eltér a közismert komputertomográfia-, vagyis CT-vizsgálattól), és nincs egészségkárosító hatása. - Genetikai vizsgálat nyálmintából és gyulladásos markerek vérmintából
- Strukturális és funkcionális MRI-vizsgálat (~2 óra)
A vizsgálatban való részvétel előnyei:
- A kognitív képességfelmérő teszt és a klinikai interjú eredményéről egyéni visszajelzést biztosítanak. Ez egyfajta állapotfelmérésként is szolgál. Egyrészt segíti, hogy a fiatal megismerje saját képességeit, másrészt a megfelelő egészségügyi szolgáltatók felé való továbbirányítás alapja lehet.
- A fiatalok számára a kérdőívek lehetőséget biztosítanak az önreflexióra, ami serdülőkorban kifejezetten hasznos.
- Az MRI eredményeként egyéni visszajelzést biztosítanak a fiatalok agykoráról, akik egy 3D-s felvételt is kapnak az agyukról.
Hasonló kutatások négy éve folyamatosan zajlanak a HUN-REN TTK-ban, ez idő alatt a kutatók már 350 fiatalt és családjukat vonták be vizsgálataikba, amelyekről számos pozitív visszajelzést kaptak.
Az érdeklődők jelentkezését a bunfordlab@ttk.hu e-mail-címen várják.
Forrás: HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat