A családi vállalkozások a Covid-19-világjárványt követően talpra álltak: globális szinten 71%-uk realizált növekedést az értékesítésben, 43%-uk pedig kétszámjegyű gyarapodásról számolt be az előző pénzügyi évben. 77% a következő két év eredményeit illetően is bizakodó. Mivel azonban a makrogazdasági kihívások világszerte hatással vannak a szervezetekre, a családi kézben lévő cégek nagyrészt a fő üzleti tevékenységükre, a költségek fedezésére és a túlélésre összpontosítanak 2023-ban, állapítja meg a PwC globális felmérése, amely 82 ország több mint 2000 érintettjének bevonásával készült.
Az ESG-stratégia versenyelőny, ennek ellenére nem jellemző a megléte
A PwC felmérése szerint az előző pénzügyi évben kétszámjegyű növekedést elért családi vállalkozások közel háromnegyede (73%) szilárd családi értékrenddel és vállalati célokkal rendelkezik. Továbbá a sikeresen működő vállalatoknál jellemző a munkavállalói ösztönzők használata (53%), valamint az erős digitális képességek megléte (47%).
A kutatás arra is rámutat, hogy az összehangolt ESG-stratégia (Environmental, Social and Governance) alkalmazása is korrelál a vállalatok sikerességével: az e téren fejlett vállalkozások 50%-a kétszámjegyű növekedést ért el az előző pénzügyi évben, míg az ESG-stratégiával nem rendelkező családi vállalkozások esetében 42% könyvelhetett el hasonló eredményt. Emellett az ESG területen aktív családi vállalkozásokban az ügyfelek is jobban megbíznak, mint azokban, amelyek erre a területre nem fókuszálnak (62% szemben 49%-kal). Ugyanakkor a felmérésből látszik, hogy a családi vállalkozások 67%-a egyelőre alig vagy egyáltalán nem foglalkozik az ESG-vel. Magyarországra vonatkozó pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, de vélhetően hasonló vagy még magasabb ez az arány.
A fejlett digitális képességek támogatják a hatékonyabb vállalatirányítást
Közel 10%-kal nőtt azon erős digitális képességekkel rendelkező családi vállalkozások száma, amelyek az elmúlt évben kétszámjegyű növekedést tapasztaltak. Ugyanakkor csak kétötödük (42%) érzi úgy, hogy digitális készségeik valóban kiemelkedőek – a terület fejlesztését prioritásként kezelő családi vállalkozások aránya 2021 óta csökkent. A következő két évben a digitális képességeket 52%-uk sorolja az öt legfontosabb prioritás közé.
„Miközben a piaci nyomás és az emelkedő költségek miatt a családi vállalkozások számára világszerte a túlélés a legfontosabb prioritás, azt látjuk, hogy azok a családi cégek, amelyek a digitális átalakulásra összpontosítanak, lépéselőnyre tesznek szert. Ugyanakkor érthető, hogy most a szervezetek életében a megfelelő vállalatirányítás, a hatékonyság növelése az elsődleges cél annak érdekében, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az ESG terjedését vagy például a zöld befektetéseket az egyre szigorodó globális és uniós szabályozás mellett a piaci igények, illetve a forrásszerzés mozdíthatják előre a jövőben” – hangsúlyozza Polacsek Csaba, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának cégtársa.
A rövid távú célok háttérbe szorítják a termékfejlesztést és a tehetséggondozást is
Polacsek Csaba szerint mivel a makrogazdasági kihívások világszerte hatással vannak a szervezetekre, a családi vállalkozások nagyrészt a fő üzleti tevékenységükre, a költségek fedezésére és a túlélésre összpontosítanak, ami 2023-ban még jelentősebbé vált, mint kulcsfontosságú prioritás. Szemben például a digitális képességek fejlesztésével vagy az új termékek és szolgáltatások bevezetésével. A családi vállalkozások mindössze egyharmada (36%) nyilatkozott úgy, hogy a tehetségek vonzására és megtartására összpontosít – annak ellenére, hogy tisztában vannak azzal, hogy a munkavállalók bizalma döntő fontosságú az üzleti siker szempontjából.
A PwC 11. globális felmérése a családi vállalkozásokról: A globális piaci felmérés a családi vállalkozások legfőbb döntéshozói körében készült 2022. október 20. és 2023. január 22. között 82 országban, 2043, átlagosan 25 perces interjú lefolytatásával. Ebből 110 beszélgetés zajlott a közép- és kelet-európai régióban, köztük Magyarországon.
Forrás: PwC Magyarország