A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megszüntette a Google-lel szemben, az úgynevezett dalszövegkártya szolgáltatással kapcsolatban indított versenyfelügyeleti eljárást. A részletes vizsgálat alapján nem volt megállapítható, hogy a Google a dalszöveg-szolgáltatásának nyújtása során visszaélne gazdasági erőfölényével és saját szolgáltatását más versenytársai által nyújtott szolgáltatások hátrányára előnyben részesítené.
A Gazdasági Versenyhivatal 2021 júniusában indított versenyfelügyeleti eljárást a Google-lel szemben, az általa alkalmazott ún. dalszövegkártya szolgáltatással kapcsolatban. A nemzeti versenyhatóság azt vizsgálta, hogy a kaliforniai központú cég jogsértő módon befolyásolja-e a dalszöveg közzétételével foglalkozó piaci szereplők közötti versenyt azzal, hogy a keresőmotorjának használatakor (dalok, dalszövegek keresése során) az organikus keresési találatok – így az ezzel foglalkozó honlapok linkjei – előtt saját dalszöveg-megjelenítési szolgáltatását helyezi el.
A versenyfelügyeleti eljárás során a GVH rögzítette, hogy a Google dalszöveg-szolgáltatását 2014 óta nyújtja. A dalszövegkártya bevezetésére 2021-ben került sor, azaz ekkortól érhető el közvetlenül, további kattintás (azaz lenyitás) nélkül a felhasználók számára a keresett dalszöveg teljes terjedelmében.
A GVH az eljárása során megvizsgálta több külföldi és magyar dalszöveg-megjelenítő weboldal Google keresés felől érkező látogatottsági adatait, azonban a dalszöveg-szolgáltatás megjelenése, illetve az egyes formátumváltozások és a látogatottsági adatok változásai között nem tárt fel okozati összefüggést. Sőt, a versenytársi oldalon egyes esetekben erősödő árbevétel és növekvő látogatószám is megállapítható volt. A hazai piacon működő, kifogást jelző vállalkozásnak jelentősen nőtt a bevétele a 2019 és 2022 közötti időszakban. E tények figyelembevételével, a látogatószámok csökkenése és növekedése, valamint a kifogást jelző vállalkozás árbevételének alakulása nem volt összekapcsolható a Google piaci magatartásával és annak változásaival.
A fogyasztói hatások tekintetében a GVH feltárta, hogy a Google szolgáltatása csak kifejezetten a dalszövegekre irányuló fogyasztói kereséseknél jelenik meg, és minden esetben a pontos válaszadásra, azaz a dalszöveg megjelenítésére irányul, ezáltal lerövidíti a fogyasztó kereséssel töltött idejét. Továbbá, a GVH az általános online keresési piacon trendként azonosította az általános keresési szolgáltatások által nyújtott közvetlen válaszadási funkciók megjelenését (pl. időjárás panelek, valutaváltók, mértékegységváltók és a dalszöveg-szolgáltatások megjelenése).
A GVH arra is rámutatott, hogy a kialakult joggyakorlat szerint az erőfölényben lévő vállalkozás fokozottabb felelősséggel tartozik piaci magatartása alakítása során, azonban ez a fokozott felelősség nem jelenti azt, hogy a szolgáltatása fejlesztésétől tartózkodnia kellene. Mindezek okán nem volt bizonyítható a Google magatartása által okozott fogyasztói kár vagy negatív hatás fennállása.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/24/2021.
Forrás: Gazdasági Versenyhivatal