A 21. században az élő idegen nyelvek ismeretének több szempontból is kulcsfontosságú szerepe van. A munkaerőpiac, az informatika egyre terjedő világa, az országok közötti szabad utazás lehetősége mind arra késztetik az embereket, hogy tanuljanak nyelveket. A szülők részéről – felismerve ennek fontosságát – egyre nagyobb igény mutatkozik a kisgyermekek idegen nyelvvel való megismertetésére, már óvodás kortól. Néhány pszichológus, pedagógus viszont ellenzi a korai nyelvoktatást, véleményük szerint ebben a korban játszani kell és nem idegen nyelvet tanulni. A MATE Neveléstudományi Intézetének munkatársai ebben a kérdéskörben vizsgálódtak. Ismerjük meg az eredményeiket közelebbről!
Bár a korai idegen nyelv elsajátításával kapcsolatos kutatási eredmények korántsem tekinthetők egységesnek szakmai berkekben, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézetének munkatársa szerint, amikor a kicsik játék közben ismerkednek a célnyelvvel, az elsajátítás sikeres lesz, mert egyéni tapasztalaton, tevékenységen alapul a tanulás, a téma a gyerekek világához kapcsolódik. Ezt a nézetet vallja a MATE kutatásában megkérdezett szülők többsége is, ugyanis a válaszadók 53%-a gondolja úgy, hogy gyermeke számára már óvodáskorban szeretné biztosítani az idegennyelv-tanulás lehetőségét. Érdekes adat, hogy a 3-6 éves életkorban idegen nyelvet tanuló gyerekek 65%-a óvodai keretek között veszi igénybe az idegennyelvi foglalkozást, míg 35%-a magán nyelviskolában, vagy egyénileg nyelvtanárnál tanul. Szintén a MATE vizsgálódásából derült fény arra is, hogy az idegen nyelvet tanuló óvodások 59%-a angol nyelvet, míg 39%-a németet és 2%-a horvát nyelvet tanul.
A fenti kutatás alapján tehát egyértelműen látszik, hogy a gyerekek többsége az óvoda falain belül találkozik először idegen nyelvvel, éppen ezért egyáltalán nem mellékes, hogy a pedagógus milyen eszközöket használ az idegen nyelv tanítása során. Sajnálatos tény, hogy napjainkban a legtöbb intézményben a kijelölt nyelvet tanító pedagógus nem rendelkezik megfelelő képzettséggel, továbbá nem megfelelő módszerekkel prezentálja a gyerekek felé az adott nyelvet, hiszen egy iskolában tanító nyelvtanár nem ismeri az óvodáskorra jellemző módszereket, a foglalkozások felépítésének életkori sajátosságokat figyelembe vevő struktúráját.
A MATE szakértője szerint nagyon fontos, hogy az óvodai nyelvi foglalkozások célja az idegen nyelv megszerettetése legyen. Az idegennyelv-elsajátítása ebben az életszakaszban az általános fejlesztés részeként lehet eredményes, a kizárólagos nyelvi cél önmagában nem érvényesülhet.
„A korai idegennyelvi-programok szemlélete holisztikus, nem kizárólagosan az idegen nyelv tanulása áll a fókuszban, hanem a személyiség, a kognitív, emocionális és társas készségek fejlesztése. Ebben az életkorban a kicsik tevékenység közben sajátítják el a nyelvet, ezért nagyon fontos, hogy élményt nyújtsanak számukra” – magyarázta Bencéné Fekete Anikó Andrea, a MATE Neveléstudományi Intézetének oktatási intézetigazgató-helyettese, egyetemi docens.
A kisgyermekkorban elkezdett nyelvtanítás a fentiek értelmében akkor vállhat hatékonnyá és sikeressé, amennyiben az alkalmazott módszer figyelembe veszi az óvodás gyermekek sajátosságait, közös bennük a játékosság elve, a zene, az éneklés, a mozgás alkalmazása, a szemléltető eszközök változatos alkalmazása.
Forrás: Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem