Hazánkban a legtöbben a kaviárt, a szarvasgombát és a libamájat sorolják a luxusélelmiszerek közé, ezek közül pedig a könnyebben elérhetőnek tartott, hungarikumnak számító libamájat szeretik a legjobban. Sokan ugyanakkor egyáltalán nem költenek drága alapanyagokra, de a relatív többség egyetért abban, hogy – ha megtehetik –érdemes ezeket választani.
Országos, reprezentatív kutatásban1 mérte fel a hazai McDonald’s a magyarok luxusélelmiszerekkel kapcsolatos véleményét, fogyasztási szokásait. Ebből kiderült, hogy viszonylag magas az egyetértés, amikor a luxusnak számító alapanyagokat kell kiválasztani: magasan a kaviár (ezt a válaszadók 80%-a említette), a szarvasgomba (76%) és a libamáj (60%) nyerte az összehasonlítást. Ezek közül az ár és a beszerzés egyszerűsége szempontjából is a szarvasgombát tartják a legkevésbé elérhető alapanyagnak, tízből kilenc megkérdezett vagy nem tudja megfizetni, vagy nem tudja hol beszerezni. A libamáj a válaszadók 37%-a számára elvileg megvásárolható ugyan, de jóval kevesebben vannak azok (26%), akik számára megfizethető is egyben, miközben a top 3 élelmiszer közül ezt kedvelik a leginkább (43%).
Tízből négy magyar vásárló egyáltalán nem költ olyan élelmiszerre, amit luxuscikknek tart. Érdekesség, hogy a férfiak megengedőbbek magukkal szemben és többet is fogyasztanak, míg a nők a szigorúbbak a vásárláskor és az étkezésekkor is: utóbbiak 46%-a nem költ luxusélelmiszerre, szemben a férfiak 39%-ával.
A városban élők is hajlamosabbak a költésre, mint a vidékiek, de ezt a képet árnyalja, hogy a budapestiek az országos átlaghoz képest nagyobb arányban soroltak a luxuskategóriába olyan élelmiszereket, mint például a kovászos kenyér vagy a laskagomba.
Arra a kérdésre, hogy a drágának tartott ételek közül melyiket fogyasztja évente legalább egy-két alkalommal, a válaszadók fele a kacsacombot jelölte meg. A kifejezetten a luxus élelmiszerek közé sorolt termékek között itt is a libamájat említették a legtöbben (24%), szemben a kaviárral (11%) és a szarvasgombával (10%).
„Idén, hosszú idő után ismét visszahoztuk Maestro Goosey Gustav burgerünket. A McDonald’s-ban kapható hazai fejlesztésű Maestro szendvicseinkkel az is célunk, hogy bizonyos időközönként olyan összetevőket is elérhetőbbé tehessünk a szélesebb célközönség számára országszerte, amelyeket nehezen beszerezhetőnek, vagy akár luxusnak tartanak. Ezek közül a mostani kutatásunk eredményei és a saját tapasztalataink szerint is a libamáj az egyik abszolút közönségkedvenc” – mondta el Égi Zsolt a magyarországi McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. Ügyvezető Igazgatója.
1 A Progress Étteremhálózat Kft. megbízásából az Europinio által 2025. január 23-24. között, 1075 fős mintán elvégzett kutatás eredményei országosan reprezentatívak a 16-69 éves korú lakosságra, nem, kor, iskolai végzettség, valamint a lakóhely településtípusa és régiója szerint.
Forrás: McDonald’s