Két hazai nagyvárossal közösen pályázott az egyetem döntéstámogató megoldások fejlesztésére.
A BME Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszékének Közlekedési Rendszerek és Mobilitási Szolgáltatások kutatócsoportja sikeresen pályázott – Szeged és Veszprém városával közösen – városi közlekedési rendszereket és utazási szokásokat alakító intézkedésekkel kapcsolatos döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztésére.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal nemzetközi pályázati felhívásán olyan magyarországi szereplők vehettek részt, amelyek tagjai egy nemzetközi Driving Urban Transition (DUT) projektnek. A DUT projektek célja a városi élet és közlekedés okozta kihívások megoldását támogató módszerek, alkalmazások és szolgáltatások fejlesztése.
A pályázat mögött az a belátás áll, hogy miközben egyre több város ismeri fel, hogy az aktív és fenntartható közlekedési módok előtérbe helyezése szükséges az élhető negyedek létrehozásához, bármilyen, a városlakók közlekedési szokásaiba történő beavatkozás az ellenállásukba ütközhet.
E folyamatokat tehát alaposan meg kell tervezni a közlekedési káosz elkerülése és városlakók támogatásának elnyerése érdekében.
A támogatott SUMODO – Fenntartható városi mobilitás fejlesztése a külvárosokban nevű projektben a műegyetemi kutatócsoport olyan szoftverplatformot fejleszt, amely támogatja a várostervezőket a 15 perces városok megtervezésében és optimalizálásában, valamint segíti az utazók döntéseit. (A 15 perces város koncepciója szerint a napi szükségleteket kielégítő helyszínek fenntartható közlekedési módokkal maximum 15 perces utazással elérhetők.)
A SUMODO platform a személyes autóhasználat mérséklését támogatja, és a következő összetevőkből áll:
- viselkedési modell: a forgalomvonzó létesítmények látogatási gyakorisága és a preferált közlekedési módok;
- 15 perces összetett index: indikátorok halmaza a 15 perces városok értékeléséhez;
- tevékenységalapú multimodális utazástervező: módszerek a szolgáltatások elérhetőségének számításához, aktív és fenntartható közlekedési módok használata mellett;
- optimalizáló rendszer: többcélú optimalizáló algoritmusok megvalósítása földrajzi információs rendszerben.
Ezeknek az eszközöknek a kombinációja lehetővé teszi a várostervezők számára, hogy optimalizálják a fizikai és szabályozási beavatkozásokat, hogy elősegítsék a 15 perces városok létrehozását minimális gazdasági és társadalmi költségek mellett. A projekt 2026 végéig tart, az elnyert támogatás összege 71,8 millió forint.
„Magyarországon a lakótelepek állnak legközelebb a 15 perces város gondolatához, tehát a koncepció itthon sem teljesen új. Most azonban ideális esetben már nemcsak az alapszolgáltatásokat, hanem az adott városnegyedben dolgozók munkahelyeit is beleértjük a 15 percbe” – mondta a bme.hu-nak Földes Dávid, a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék tudományos munkatársa.
A városfejlesztés ezen irányát sok szakértő és városvezető támogatja, csakhogy az ingatlanfejlesztések nem feltétlenül e logika alapján zajlanak.
A SUMODO projekt lényegében a felméréshez és a javaslattételhez ad eszközöket – utóbbi elsősorban a közlekedésre vonatkozik.
„A felmérésnek része a lakosság hozzáállásának szondázása is, de a korábbi tapasztalatok szerint általában pozitívan reagálnak az emberek az elképzelésekre” – mondta kérdésünkre Földes Dávid.
Hozzátette, már tavaly már dolgoztak a projekten, de a támogatói döntés csak az év végén született meg, tehát nemrég lett biztos a finanszírozás. A munka nagyja ezért most következik.
Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem