A Magyar Telekom kutatása szerint Magyarországon háztartásonként átlagosan 1,7 darab, mindösszesen 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon lapul otthon, fiókjainkban. A jelenleg használatban lévő mobilok átlagos életkora 2,8 év, ezek 11%-a került jelenlegi használóikhoz használt vagy felújított állapotban. A mobil készülékek körfogását biztosító egyik európai szereplő, a Recommerce adatai alapján a magyarok 41%-a hajlandó arra, hogy megbízható forrásból felújított készüléket vásároljon. A Telekomnál a körforgásos gazdaság jegyében a régi, használhatatlan készülékek újrahasznosítási célú leadása, a használható készülékek eladása, valamint felújított készülékek vásárlása egyaránt biztosított.
A Magyar Telekom partnere, a Recommerce Csoport és a Kantar által készített reprezentatív kutatás alapján az európai vásárlók 30%-a már vásárolt felújított okostelefont, Franciaországban például a megkérdezett szülők 60%-a szerzett már be gyermekének ilyen eszközt. Magyarországon egy év alatt 22-ről 25%-ra nőtt ugyanezen vásárlók aránya, 41%-uk pedig megfontolná a felújított készülék vásárlását.
A Magyar Telekom kutatása szerint Magyarországon háztartásonként átlagosan 1,7 darab, mindösszesen 2,7 millió használaton kívüli mobilkészüléket tárolhatunk otthonainkban. A kutatásban résztvevők 58%-a állította, hogy a fiók mélyén, polcokon, egyéb helyeken elfekvő, régi mobilokat tartaléknak tartotta meg. 18%-uk azért nem vált meg ezektől az új készülékek beszerzését követően sem, mert számára fontos adatok, fényképek vannak a régi mobilon, 17% pedig egyszerűen csak nem szeretné szemétbe dobni, és nem tudja, mit kezdjen vele. A megkérdezettek 58%-a mindenféle külön ellentételezés nélkül is leadná használaton kívüli, otthon kallódó készülékeit, ha tudná, pontosan hol és hogyan teheti meg mindezt. 19%-uknak azonban külön motivációra lenne szüksége ahhoz, hogy megváljon a használaton kívüli mobilkészülékektől. Ilyen motiváció lehet a kedvezmény új telefon vásárlásánál, adomány felajánlása vagy faültetés a leadott használt mobilok után. A válaszadók majdnem egy negyede, 23%-a azonban egyáltalán nem szeretne megválni ezektől a készülékektől- elsősorban a 60 év felettiek, és az átlagnál alacsonyabb jövedelemmel rendelkező válaszadók ragaszkodnak eszközeikhez.
A fogyasztói magatartásokat vizsgáló kutatás alapján a Magyar Telekom három jól elkülöníthető csoportot határoz meg az alapján, hogy az emberek mit kezdenek használaton kívüli, régi mobiljaikkal. A megkérdezettek legnagyobb része (66%) megtartja régi készülékét. Ennek több oka is lehet: van, aki tartaléknak teszi el; van, aki tudja, hogy kezdeni kellene vele valamit, de egyrészt könnyebb otthon eltenni a fiókba, semmint leadni valahol, másrészt pedig nem is tudják pontosan, hogyan kellene elindulni ebben. A megtartók között olyanok is akadnak, akik aggódnak a telefonon tárolt adatok (elsősorban banki adatok) miatt, és vannak, akik szerint jó lesz még majd valamire, hiszen értéke van. Azt azonban kevesen gondolják végig, hogy az évek alatt a fiókban porosodó eszközök folyamatosan veszítenek értékükből és funkciójukból egyaránt. A megtartó típusú ügyfelek a működő és értékes telefonokat ugyanúgy megtartják, mint a nem működő, értékteleneket.
A következő legnagyobb csoportot képezik az ajándékozók (22%). Az ajándékozók elsősorban kis közösségekben: családon belül vagy közeli ismerősöknek adják tovább már nem használt készülékeiket. Motivációik között említhető, hogy valamilyen jót szeretnének tenni, spórolnak, vagy saját új készülékvásárlási vágyukat igazolják: szeretnének egy új telefont, ezért keresnek valakit szűk körükben, akiknek továbbadhatják a meglévőt.
Az emberek legkisebb csoportja (7%) minden esetben értékesíti régi készülékét, mielőtt vagy miután új eszközt vásárol. Ők az így megszerzett bevételt az új telefon megvásárlására fordítják, vagy váratlan extra bevételként tekintenek az eladott telefon árára. Ők azok, akik élvezik az eladás folyamatát és nem is értik, miért vagy mire kellene megtartani a régi készülékeket.
A Telekom kutatása alapján a jelenleg használt mobilok átlagéletkora 2,8 év, ez lassú csökkenés az 5 évvel ezelőtti átlagos 3,1 éve használatban lévő eszközökhöz képest. Ezek kisebb része, 11%-a került használt vagy felújított állapotban jelenlegi használóikhoz. Új készülékeiket az emberek több mint fele (56%) továbbra is személyesen, üzletben, mobilszolgáltatójától vásárolja. Kis mértékben, de nő az online vásárolt mobilok aránya, legyen az mobilszolgáltató webshopja (7%), vagy más online bolt (11%). A megkérdezettek 37%-a a következő készülékét is biztosan saját mobilszolgáltatójától, 9% biztosan máshonnan fogja beszerezni, 48% számára pedig mindkét megoldás elképzelhető.
A Magyar Telekom a mobilkészülékek körforgásának minden szintjén kínál megoldást ügyfelei számára. Évek óta visszagyűjti a működésképtelen, használaton kívüli mobilokat, melyek újrahasznosításra kerülnek. Csak a tavalyi évben 5 tonna elektronikai hulladékot gyűjtött vissza ügyfeleitől, ezzel a vállalat és ügyfelei olyan értékes anyagokat juttatnak vissza a körforgásba, mint például az arany, az ezüst, a réz, vagy a palladium.
Emellett tavaly decembere óta a Telekom partnerével, a Recommerce-szel közösen online felületet biztosít ahhoz, hogy bárki eladhassa jó minőségű, még használható telefonját. Az oldalon mobilt, tabletet és játékkonzolt egyaránt lehet értékesíteni egy egyszerű folyamatban. Előzetesen megadott adatok alapján egy becsült átvételi árat kap az eladó a készülékre, amit ha elfogad, és a párnapos bevizsgáláson átmegy az eszköz, akár 3-5 munkanap alatt meg is kaphatja az árát a korábbi tulajdonos.
2023 októbere óta kínál termékportfóliójában a Magyar Telekom A+ prémium kategóriájú, szinte új állapotú, csak minimális esztétikai hibával bíró, legalább 85%-os akkumulátor kapacitással rendelkező és töltőkábellel ellátott készülékeket szintén a Recommerce partnereként. 2024-ben az online értékesített készülékek 10%-a már felújított volt a Telekom webshopján, ezzel az ügyfelek több mint 723 ezer kg Co2 kibocsátástól és 2,2 millió kg alapanyag felhasználástól óvták meg a Földet ahhoz képest, mintha új készülékeket választottak volna.
A kutatásokról:
A Recommerce megbízásából a Kantar által készített kutatás adatfelvétele 2025. január 6. és 13. között zajlott 13 országban, összesen 6750 válaszadó részvételével. A vizsgált országok: Franciaország, Belgium, Németország, Hollandia, Románia, Svájc, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország, Magyarország, Portugália, Csehország és Szlovákia. Az online módszertannal végzett kutatás a fenti országokban a 16 és 65 év közötti lakosságra reprezentatív.
A Magyar Telekom megbízásából végzett Service design kvalitatív és kvantitatív kutatás minta felvétele 2024. december és 2025. március között zajlott. A kvalitatív minta célcsoportja fővárosi, városi és kisebb közösségben élők vegyesen, telefont gyakran és ritkán cserélők vegyesen, egyedül, párban vagy gyerekkel élők, nők és férfiak, telefon vásárlásában döntéshozók. A mélyinterjúk elsősorban az interjúalanyok otthonaiban zajlottak, emellett rögzítettek gyorsinterjúkat Telekom üzletekben is. A kvantitatív minta elemszáma 560, célcsoport Telekom mobil csomaggal rendelkezők, randomizált mintán. A kvantitatív kutatás sms formájában kiküldött online kérdőívvel történt.
A Market Share & Demand kutatást az Ariosz és a BellResearch végzi. A kutatás egy egyéni és egy háztartási lábból áll. Az adatfelvétel időpontja: 2024.10.01. – 2024.12.22. Budapest mellett 181 település került a mintába. A kiválasztott településeken az egyéni és a háztartási minta független egymástól. A háztartási minta elemszáma 3031, az egyéni minta elemszáma 3001. Az adatfelvétel módszere számítógéppel (tablettel) segített személyes interjú (CAPI).
Forrás: Magyar Telekom Nyrt.