A generációk közötti tudásátadásra, az ország digitális érettségére és a fiatalok ebben vállalt szerepére hívja fel a figyelmet a Telekom most induló kampánya.
Magyarországon a felnőtt népesség kétharmada (66%) alapszint alatti digitális ismeretekkel rendelkezik1. Tízből három honfitársunk számára a digitális világ ismeretlen, idegen és veszélyes, amivel lefelé lógunk ki az európai statisztikából. Ugyanakkor a Z és Y generáció relatív többsége az alapszintet meghaladó általános digitális készségekkel bír. A legmarkánsabb hatást az életkor fejti ki, azonban erősen meghatározza a digitális eszközök használatát az iskolai végzettség, a lakóhely és a nem is. Tehát valamivel jellemzőbb a fiatalabbakra, a nagyobb településen élőkre és a férfiakra, hogy életvitelükben specifikus digitális eszközök is megjelennek.2
A fiatalok digitalizáció területén mutatott kimagasló tudásszintje olyan társadalmi érték, amely a Telekom szerint a teljes népesség digitalizációjának húzóerejévé válhat – ehhez azonban szükséges, hogy a társadalom egészében tudatosuljon a fiatalabbak „digitális mentor” szerepe, és építsenek is arra a mindennapokban. A generációk közötti tudásátadást szeretné a digitalizáció felgyorsításának szolgálatába állítani a Telekom, amihez a már ismert szereplőt, Ellát állította legújabb kampányának középpontjába.
A Deutsche Telekom által 2023-ban megalkotott, Üzenet Ellától című videóban egy iskolás kislányról készítettek egy felnőttkori virtuális avatart, aki a jövőből jelentkezve hívta fel a szülei figyelmét arra, milyen kockázatoknak teszik ki a gyerekeiket a felnőttek, ha meggondolatlanul különféle tartalmakat osztanak meg róluk az online térben. A Magyar Telekom által most újragondolt videó ezt a gondolatmenetet fűzi tovább, de elsősorban már a digitális világ lehetőségeire koncentrálva, amelyek megismeréséhez és kiaknázásához az alkotás üzenete szerint ugyanúgy érdemes meghallgatni a virtuális Ella – és az általa szimbolizált fiatal felnőtt korosztály – hangját, mint a veszélyek elkerüléséhez.
A Telekom tudatosan épít az egyes korosztályok eltérő digitális érdeklődésére és kompetenciáira, és sokféle csatornán nyújt számukra célzott segítséget, a tőlük érkező visszajelzéseiket pedig szervesen felhasználja szolgáltatásai fejlesztéséhez, digitális jövőképe alakításához: a Hello Szülő platform például a digitális kor szülői kihívásainak megválaszolását segíti szakértőkkel együttműködve, valamint teret ad a nyílt párbeszédre. A tudásmegosztást szolgálja az idősebbek digitális inklúzióját a középiskolások bevonásával segítő Netrevalók program; az önfejlesztést és az ötletek megvalósítását digitális eszközökkel, virtuális és valóságos közösségi terekkel támogató Telekom Kraft program éppúgy, mint a Telekom social média csatornáin rendszeresen megosztott edukációs tartalmak többek között mesterséges intelligencia, adatvédelem, adatbiztonság témákban.
„Felelős márkaként tisztán látjuk a szerepünket abban, hogy a digitális tudást valamennyi ügyfelünk számára a személyes fejlődés és előrelépés hajtóerejévé tegyük, életkortól és minden egyéb körülménytől függetlenül. Úgy látjuk, hogy ebben a folyamatban kulcsfeladatok hárulnak az átalakuló világ digitális bennszülötteire, vagyis a fiatalokra, akik – ha megkapják hozzá a szükséges figyelmet és bizalmat – a felettük lévő korosztályok megbízható kalauzai és mentorai lehetnek a transzformáció során. Össztársadalmi érdek, hogy a korszerű digitális készségek és képességek minél szélesebb körben elterjedjenek. Stratégiai célunk, hogy ebben a digitális országtuningban támaszkodjunk a fiatalokra, hallgassuk meg őket.” – hangsúlyozta Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs vezetője.
1 https://www.ksh.hu/s/helyzetkep-2023/#/kiadvany/digitalis-tarsadalom/az-egyes-digitalis-ismeretszintekkel-rendelkezok-aranya-korcsoportok-szerint-az-internethasznalok-koreben-2023 21. tábla
2 https://www.szaktars.hu/szazadveg/view/barthel-ruzsa-zsolt-et-al-szerk-magyarorszag-2021-tarsadalom-gazdasag-es-politika-napjainkban-2021/?pg=374&layout=s