Elsőként bizonyította be a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Birminghami Egyetem (University of Birmingham) kutatása, hogy a csecsemők is képesek egyszerű fogalmakat összetett gondolatokká formálni – vagyis a kreativitás gyökerei már a babákban is megvannak.
A kutatás, mely során a kutatók az innovatív emberi gondolkodás eredetének feltárására vállalkoztak, az egyik legrangosabb és legtöbbet idézett multidiszciplináris tudományos folyóiratban, a PNAS -ben (Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America) jelent meg 2024. július 10-én „Early-emerging combinatorial thought: human infants flexibly combine kind and quantity concepts” címmel.
A folyamat alapmechanizmusa a már meglévő fogalmaink új struktúrákba való kombinálása volt, azonban eddig keveset tudtunk arról, hogy milyen életkortól rendelkezünk ezzel a képességgel.
A kutatók kimutatták, hogy egyéves babák képesek rövid idő alatt olyan új, kifejezetten a kísérlet számára kreált szavakat megtanulni amelyek kis mennyiségeket jelölnek, mint pl. 1 és 2 – ami önmagában is elismerésre méltó -, majd ezeket rögtön már ismert szavakkal kombinálták, hogy olyan új, összetett kifejezéseket értelmezzenek, amiket életükben először hallottak.
A kutatás során megállapításra került, hogy a babák sokkal hamarabb képesek fogalmakat összekapcsolni, mint amikor az a beszédükben is megnyilvánul; és ezek a típusú folyamatok kulcsfontosságúak lehetnek a nyelvelsajátításban is.
A vezető kutató, Dr. Barbara Pomiechowska, a Közép-európai Egyetem (CEU) posztdoktori kutatójaként Budapesten végezte ezt az úttörő kutatást. Pomiechowska jelenleg a Birmingham Egyetem Pszichológiai Iskolájának adjunktusa.
„Az emberi kreativitásnak nincsenek határai: elvitt minket a holdra és gyógyíthatóvá tett halálos betegségeket – de fontossága ellenére még nem tudjuk, mikor és hogyan jelenik meg az a lenyűgöző képesség, ami lehetővé teszi az ötletek kombinálását és új dolgok feltalálását.” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Dr. Pomiechowska. „Ez a kutatás azt mutatja, hogy ha meg akarjuk oldani az emberi kreativitás kialakulásának rejtélyét, vissza kell mennünk a nyelvtanulás kezdetéig.”
A kutatásban 60, körülbelül 12 hónapos baba vet részt. Első lépésként a kutatók megtanítottak a babáknak két új, mennyiségeket leíró szót: a “mize” egyet, a “pádu” kettőt jelentett.
Ezután a babáknak kombinálniuk kellett az új számneveket számukra már ismert szavakkal, például több kép közül be kellett azonosítaniuk azt, amelyiken “pádu (2) kacsa” látható. Az újonnan tanított szavak használata biztosította, hogy a kutatók valóban a babáknak azt a képességét vizsgálják, hogy valós időben fogalmakat kombinálnak és nem csak korábban sokszor hallott szókapcsolatokat és a hozzájuk társított tárgyakat idézik fel.
A kutatók szemmozgáskövetéses technológiával mérték hová néznek a babák miközben ezeket az új szókapcsolatot hallották. Az eredmények azt mutatják, hogy a csecsemők sikeresen kombinálták a két fogalmat egymással – egy újat és egy régit -, hogy megértsék a hallott kifejezést: tehát ha azt hallották, hogy hol van “pádu kacsa”, a két kacsát ábrázoló képre néztek.
Forrás: Central European UniversityDr. Kovács Ágnes, a CEU Kognitív tudmányok tanszékének (CEU Department of Cognitive Science) és a CEU Kognitív Fejlődéstudományi Központjának (CEU Cognitive Development Center) docense hozzátette: “A különböző fogalmak kombinálásának képessége valószínűleg nemcsak abban segít a babáknak, hogy értelmezzék az összetett nyelvi kifejezéseket, hanem elősegíti azt is, hogy hatékonyabban tanuljanak a tárgyi és társas környezetükről. A felnőtteknek pedig ez a képesség teszi lehetővé, hogy meghaladjanak minden gondolatot, ami valaha már megszületett, korlátlan lehetőségeket megnyitva az emberi elme előtt.”