- A közúti közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok 25 százalékát a nehézgépjárművek okozzák az EU-ban
- Kibocsátásmentes városi buszok bevezetését javasolják 2030-tól
- Az EU levegőminőségének javítása az európai zöld megállapodás és a REPowerEU terv céljaival is összhangban áll
A képviselők készek, hogy tárgyaljanak a kormányokkal az új, nehézgépjárművek, köztük a buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó szabályokról.
A Parlament kedden 445 igen szavazattal, 152 ellenszavazattal és 30 tartózkodással elfogadta tárgyalási álláspontját a nehézjárművek légszennyezését csökkenteni szandékozó új javaslatokról. A képviselők szigorú szén-dioxid-kibocsátási célokat szeretnének elérni a közepes és nehéz tehergépjárművek tekintetében, beleértve a hivatásos járműveket (például szemeteskocsikat, billenőkocsikat vagy betonkeverőket) és buszokat.
A 2030-2034-es időszakra 45 százalékos, a 2035-2039-es időszakra 65 százalékos csökkentést tűztek ki célul, 2040-től pedig 90 százalékos csökkentést szeretnének elérni.
A képviselők egyetértenek a Bizottság javaslatával, amely szerint 2030-tól csak a kibocsátásmentes új, városi buszok nyilvántartásba vételét engedélyeznék, és szigorú feltételek mellett ideiglenes mentességet javasolnak (2035-ig) a biometánnal üzemelő városi buszokra.
A jelentéstevő szerint
A jelentéstevő Bas Eickhout (Greens/EFA, Hollandia) elmondta: „A kibocsátásmentes tehergépkocsikra és buszokra való átállás nemcsak az éghajlati céljaink eléréséhez kulcsfontosságú, hanem városaink levegőjének tisztábbá tételéhez is. Egyértelműséget teremtünk Európa egyik legfontosabb ipara számára, és világos ösztönzést adunk az elektromosságba és a hidrogénbe való beruházásra. A Bizottság javaslatára építünk, és számos célt és referenciaértéket kiigazítunk, hogy felzárkózzunk a valósághoz, mivel az átállás a vártnál gyorsabban halad.”
Sajtótájékoztató
Bas Eickhout jelentéstevő a szavazás után, november 21-én, kedden, 13.30-kor a strasbourgi Daphne Caruana Galizia sajtókonferenciateremben tájékoztatja az újságírókat. A sajtótájékoztató élő közvetítése és felvétele megtekinthető a Parlament honlapján.
Következő lépések
A szavazással a Parlament készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról. A kormányok álláspontja itt érhető el.
Háttér
A Bizottság 2023. február 14-én jogalkotási javaslatot terjesztett elő a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások 2030-tól kezdődően történő meghatározására, hogy elősegítse az EU 2050-re kitűzött klímasemlegességének elérését, és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet. A nehézgépjárművek, például a teherautók, városi és távolsági buszok az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású kibocsátás több mint 25 százalékáért felelősek, és az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki.
E jelentés elfogadásával a Parlament a polgárok elvárásainak tesz eleget a környezetszennyezés elleni küzdelemmel, valamint az elektromos járművek vásárlásának és az egyéb nem szennyező technológiák kifejlesztésébe történő beruházások előmozdításával kapcsolatban, ahogyan azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 2. (2) és 4. (3) bekezdésében megfogalmazott javaslatok is kifejezik.
REF: 20231117IPR12204
Forrás: Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája