- A finanszírozás új prioritásokra fordítható, például a védelmi ipar kapacitásainak növelésére, a megfizethető lakhatásra és a vízgazdálkodás rezilienciájára
- Elsőbbséget élveznek a polgári és katonai célokra egyaránt alkalmas kettős felhasználású beruházások
- A dekarbonizáció, a stratégiai technológiák és az energiarendszer-összekötők szintén szerepelnek a prioritások között
- A finanszírozás jogállamisági feltételei nem változnak
Szerdán a Parlament jóváhagyta az EU kohéziós-, és szociális finanszírozásának változásait, válaszul az új kihívásokra és az EU prioritásaira.
A geopolitikai instabilitás miatt kialakult új kihívások kezelésének finanszírozását szolgálja a reform, amely lehetőséget ad a tagállamoknak és a régióknak, hogy a forrásokat új célokra fordítsák. Ezek az új célok a védelmi ipari kapacitások növelése és a katonai mobilitás, a vízgazdálkodás rezilienciájának megerősításe (beleértve a vízhez való hozzáférést), a megfizethető és fenntartható lakhatás, a dekarbonizáció, az energiainfrastruktúra fejlesztése és a polgári felkészültség. A védelmi ipar és a katonai mobilitás finanszírozása tekintetében elsőbbséget élveznek a kettős felhasználású infrastruktúrák (amelyek polgári és katonai célokra egyaránt alkalmasak). A reform értelmében a szociális alapok is felhasználhatók a polgári védelmi készségek, a védelem, a kiberbiztonság és a dekarbonizáció támogatására is.
Az új prioritások gyors likviditás-ellátása érdekében a kiadásokat (a stratégiai technológiákba történő beruházásokat az EU „STEP” platformja keretében) egy egyszeri, 20 százalékos előfinanszírozással növelik a 2026-ban átcsoportosított összegek esetében, illetve a társfinanszírozási ráták 10 százalékponttal magasabbak lesznek a korábbinál (de nem haladhatják meg a 100 százalékot)
Kiegészítő támogatás a keleti határ menti régiók számára
Ha az irányító hatóságok a program forrásainak legalább 10 százalékát ezekre az új prioritásokra csoportosítják át, akkor a Kohéziós Alapból nyújtott teljes támogatás 1,5 százaléknak megfelelő további előfinanszírozásban részesülhetnek. Ez a kiegészítő támogatás az Oroszországgal, Belarusszal és Ukrajnával határos uniós régiók esetében 9,5 százalék, ami hangsúlyozza ezen régiók biztonsági kihívásait és geopolitikai jelentőségét.
Annak biztosítása érdekében, hogy a kohéziós politika továbbra is a kis-, és középvállalkozásokra és a hátrányos helyzetű régiókra összpontosítson, a nagyvállalatok technológiai, védelmi és dekarbonizációs beruházásai csak az átlagosnál alacsonyabb egy főre jutó bruttó hazai termékkel rendelkező uniós területeken támogathatók, és a beruházások továbbra is a kis-, és középvállalkozásokra összpontosítanak. Ugyanakkor az úgynevezett „közös európai érdeket szolgáló fontos projekt” regionális jövedelemkorlátozás nélkül részesülhet finanszírozásban.
A rendelet azt is egyértelművé teszi, hogy a jogállamiságra vonatkozó feltételrendszerről szóló rendelet alapján befagyasztott pénzeszközök nem csoportosíthatók át új prioritásokra.
Az Európai Regionális Fejlesztési Alapot, a Kohéziós Alapot és az Igazságos Átmenet Alapot magában foglaló kohéziós politikai finanszírozás jelenlegi uniós ciklusának félidős aktualizálását 440 szavazattal, 168 ellenében és 52 tartózkodás mellett elfogadták. A képviselők 453 szavazattal 149 ellenében, 59 tartózkodás mellett támogatták az Európai Szociális Alap+ felülvizsgálatát is.
A jelentéstevők szerint
A szavazás után az jelentéstevő és a Regionális Fejlesztési Bizottság elnöke, Dragoș Benea (S&D, Románia) elmondta: „A kohéziós politika az európai szolidaritás alapvető pillére. A jelenlegi eseményekre reagálva és a rugalmasság biztosítása érdekében módosítjuk, miközben megőrizzük alapvető értékeit. A Parlament elfogadta a védelmet új prioritásként, és gondoskodtunk arról, hogy Európa előtérbe helyezze a kettős felhasználású védelmi ipar, illetve a katonai mobilitás beruházásait. Emellett forrást biztosítottunk a polgári védelmi készségekre, kiterjesztettük a vízzel kapcsolatos rezilienciába történő beruházások körét, a megfizethető lakhatást prioritássá emeltük, amely immár a közepes jövedelmű családokat is lefedi, és korlátoztuk a nagyvállalatoknak nyújtott támogatást. Továbbra is előmozdítjuk az igazságos és kiegyensúlyozott fejlődést az EU minden régiójában.”
A Foglalkoztatási és Szociális Bizottság jelentéstevője, Marit Maj (S&D, Hollandia) hozzátette: „Olyan Európát képviselünk, amely megvédi biztonságát, és senkit sem hagy magára. Sikerült megőriznünk az Európai Szociális Alap Plusz fő küldetését, amely a legkiszolgáltatottabb emberek és gyermekek támogatása, illetve a kisebb civil társadalmi kedvezményezettek segítése. Gondoskodtunk arról is, hogy a védelmi ipar számára elkülönített pénzeszközöket kettős felhasználású technológiákhoz kapcsolódó készségfejlesztésre fordítsák, biztosítva, hogy az emberek rendelkezzenek a társadalomban való részvételhez szükséges készségekkel.”
A következő lépések
Miután a tagállamok kormányaiból álló Tanács is elfgoadja a jogszabályokat, a rendeleteket az EU Hivatalos Lapjában közzéteszik, és azok a közzététel utáni napon hatályba lépnek.
REF: 20250908IPR30205
Forrás: Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája, továbbította a Helló Sajtó! Üzleti Sajtószolgálat.


