2022 novemberében valami örökre megváltozott, ugyanis a GPT 3.5 valósággal felforgatta az addigi állóvizet a tartalomgyártás területén. 2023-ban pedig a futótűzként terjedő ChatGPT már több mint 100 millió felhasználóval büszkélkedett, ráadásul számtalan hasonló, AI-alapú szoftver kezdett gomba módra szaporodni.
A következőkben Dallos Zoltánnal, a DLX MEDIA ügyvezetőjével fejtegetjük a mesterséges intelligencia jelenlegi tudását és a munkaerőpiacra gyakorolt hatásait, illetve az AI és az emberi együttműködés jövőjét is.
Milyen változásokat hozott az AI a marketing világába?
„Rengeteg új eszköz jelent meg a piacon. Szövegírás terén egyértelműen a ChatGPT-t és a vele integrálható pluginokat érdemes kiemelni, a videókészítést tekintve pedig a Synthesia és a Veed ér el óriási sikereket. Azonban fontos leszögezni, hogy ezek csupán eszközök, és jelenleg nem képesek 100%-osan elkészült produktumot gyártani.
Például a szövegíráskor a lehető legpontosabban meg kell adnunk az instrukciókat, külön kitérve a kommunikációs stílusra és a szövegstruktúra felépítésére is. A generált tartalmat minden esetben A-tól Z-ig ellenőriznünk szükséges, ezért a ChatGPT-s szövegek még közel sem csak lektorálást vagy “proofreading-et” igényelnek.
Ugyanez a helyzet az AI-alapú videószerkesztő szoftverekkel is, amelyek ugyan már podcast anyagok vágására is alkalmasak, de az általuk generált hibákat még mindig kézileg kell kiszednünk a tartalmakból, tehát az emberi munka továbbra is elengedhetetlen részét képezi a folyamatnak.
Összességében az AI valamelyest megkönnyítette a tartalmak előállítását – különösen a tervezési szakaszt tekintve –, de sokszor amennyit időt megtakarítunk ezzel, végül annyit rá is kell szánnunk pluszban, hiszen minden tartalom teljes körű ellenőrzést igényel” – fejtette ki véleményét Dallos Zoltán.
Gyorsabban készülnek a tartalmak?
Nem feltétlenül, hiszen például az AI által generált szövegeket minden esetben át kell nézni, hogy szakmailag megfelelnek-e az elvárásoknak. Ugyanez érvényes a grafikai projektekre is, amelyek még továbbra is igényelhetnek egy kis Photoshop vagy VEGAS Pro használatot.
A szövegeket tekintve az AI fogalmazása egyáltalán tökéletes, hiszen gyakran használ hasonló szófordulatokat, rendszeresen belefut szóismétlésekbe, mindemellett pedig rendkívül statikusan és robotszerűen is szokott fogalmazni. Egyedül a rövidebb és egyszerűbb témákat (pl. alapvető egészséges életmódot vagy takarítási tippeket) érintő tartalmak készülhetnek el gyorsabban a segítségével.
Milyen hátulütője lehet a mesterséges intelligencia kevésbé tudatos használatának?
- Megfelelő szakértelem és felügyelet nélkül az AI még sokat hibázik, különösen a magas szakmai nívót igénylő tartalmak esetén. Elsőre ugyan még kifogástalannak is tűnhet egy-egy tartalom, de ha betekintünk a színfalak mögé, számos hibát felfedezhetünk, amelyek korrekció hiányában a fogyasztóknak is garantáltan szemet fognak szúrni.
- Ha alacsonyabb minőségű tartalmakat adunk ki a kezeink közül, azt a felhasználók és az algoritmusok is lepontozzák majd. Sőt, a túl „ChatGPT-s” tartalmak valósággal elriaszthatják az érdeklődőket az oldalainkról, hiszen azok szakmailag szinte alig képviselnek értéket, ezenkívül kevésbé olvasmányosak vagy látványosak, így nem képesek odaszögezni őket a képernyő elé.
Tényleg forradalmasítja az AI a tartalomgyártást?
„Könnyebbé teszi az életünket, de forradalmi változásokról még nem beszélhetünk. Az AI kezét meg szorosan fogni kell ahhoz, hogy minőségi tartalmak készüljenek. Persze a tervezéshez és ötletek szerzéséhez, illetve a SEO-hoz is rendkívül hasznos lehet, de az emberi munka legalább ugyanilyen fontos lesz a jövőben is. Hiába van egy CNC marógéped, ha azt nem tudod megfelelően programozni, semmire nem mész vele – az AI-jal kapcsolatban pontosan ezt tapasztaljuk.” – folytatta a marketingszakértő.
Mit várhatunk az AI-tól 5 éven belül?
Ezt egyelőre csak jósolgatni lehet, de minden bizonnyal az AI fogalmazási képessége, szakmai felkészültsége és szerkesztői munkája is egyre kifinomultabb lesz. Láthatjuk, ahogy az AI napról napra fejlődik, de kérdés, hogy meddig fog tartani a lendület. Lehet, hogy akárcsak a számítógépes játékok grafikája, úgy egy idő után az AI fejlődése is meg fog torpanni egy szinten, ahonnan már csak apró változásokat fogunk tapasztalni? – ez még a jövő zenéje.
Mire kell készülniük a hazai vállalkozásoknak?
Ugyan a Google még Magyarországon is toronymagasan a legnépszerűbb keresőmotor, de már itthon is egyre többen használnak AI szoftvereket, ha egy-egy téma iránt érdeklődnek, vagy valamit tanulni szeretnének.
A cégek részéről a legfontosabb teendő, hogy olyan színvonalas tartalmakat készítsenek, amelyekre az AI szoftverek előszeretettel hivatkoznak majd a válaszadáskor, azaz a leghitelesebbnek tartott vállalkozás honlapját, közösségi média posztját vagy éppen YouTube videóját linkelik majd forrásként, ezzel generálva forgalmat a jól teljesítő cég számára.
Valóban kiszorítja az AI az emberi munkaerőt a piacról?
„Habár az AI szoftverek soha nem látott népszerűségnek örvendenek, de már most megfigyelhetjük, hogy a netet rengeteg silány minőségű, “trash” tartalom lepi el. Éppen ezért lesznek egyre értékesebbek a valódi emberek által készített tartalmak és üzenetek, hiszen a szakmai pontosság és a kreativitás terén a mesterséges intelligencián alapuló programok munkája még finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után.
Azonban a ChatGTP és a többi szoftver is rohamos léptékben fejlődik, de véleményem szerint az emberi munkára mindig is szükség lesz. A cégvezetőknek pedig érdemes videókban is megjelenniük, hiszen az AI által generált tartalmak korában már csakis névvel és arccal lehet brandet építeni, és még mindig a személyes üzenetek építik legjobban a hitelességet.
A mesterséges intelligencia tehát egy hasznos dolog, viszont szigorú felügyeletre szorul, az emberi gondolatokat és értékeket pedig semmi nem helyettesítheti.” – zárta gondolatait Dallos Zoltán, a DLX MEDIA Online Marketing Ügynökség vezetője.
Forrás: DLX MEDIA