Olykor még egy olimpiai bajnokot is kézen kell fogni, hogy legyen bátorsága bemenni egy vizsgára. A tanulásszervezés és tanácsadás mellett leginkább ez a személyes motiválás a Debreceni Egyetem mentorprogramjának a titka. Nem véletlen, hogy már több mint száz élsportoló szerzett diplomát az intézményben úgy, hogy nem kellett választania a sport és a tanulás között.
A Debreceni Egyetem több mint húsz éve alkotta meg sportstratégiai programját, melyben hosszútávú célokat tűzött ki a hallgatók versenysport-lehetőségeinek megteremtésére. Egyúttal az élsportoló hallgatóknak is lehetőséget teremtett a diplomaszerzésre. Ez ugyanis – valljuk be – nem is olyan egyszerű a napi edzésmunka, versenyek és edzőtáborok forgatagában.
– Oktatási rektorhelyettesként dolgoztam abban az időben, amikor egyre több élsportoló érkezett az egyetemre. Ezek a hallgatók különleges bánásmódot igényelnek abból a szempontból, hogy képességeiktől függetlenül valamiféle rendet kell tenni az életükben, amit az egyetem a maga kötöttségeivel nem biztos, hogy meg tud tenni, hiszen az edzések, a versenyek és az óralátogatások nincsenek harmóniában. Ezért nyilvánvaló volt számomra, hogy intézményesen kell megteremteni annak a feltételeit, hogy ezek a hallgatók egy szabályozott rendszerben kaphassanak olyan kedvezményeket, amelyek segítik a tanulásukat, a felkészülésüket és az időbeosztásukat kicsit rugalmasabbá tenni – emlékezett vissza a 2014-es indulásra a mentorprogram megálmodója, Jávor András.
A professzor elmondta, hogy természetesen a követelményrendszert nem módosították, tehát a sportolóknak is ugyanannyit kell teljesíteni, mint bármelyik hallgatónak, csak az óralátogatásokat, határidőket kezelik rugalmasabban.
– Megkerestük az oktatókat, dékánokat, professzorokat, docenseket és adjunktusokat, hogy vállaljanak szerepet egy-egy sportoló felkészítésében, és adjanak egy biztonságos hátteret arra az esetre, ha a sport miatt nem tudnak részt venni egy-egy előadáson vagy vizsgán. Többségük azonnal örömmel vállalta, hiszen mindannyian úgy éreztük, hogy a mentoráltak sikere egy kicsit a miénk is – fogalmazott Jávor András.
A mentoráltak tanulmányi munkáját egy mentor és egy tutor segíti, akikkel rendszeresen konzultál. A mentor folyamatosan figyelemmel kíséri mentoráltjának előrejutását, a programban részt vevő sportolóval azonos szakon tanuló tutor feladata pedig hogy a megfelelő, napi szintű ismeretek birtokában segítse őt a tanulmányaiban.
A program azonnal népszerű lett az élsportoló hallgatók körében. Már az első évben több mint tízen jelentkeztek, köztük Risztov Éva olimpiai bajnok úszó is, aki máig tartja a kapcsolatot a professzorral.
– Volt olyan eset, hogy Risztov Évát elkísértem vizsgázni, mert tudtam, hogy ha nem leszek ott mellette, akkor be sem megy, annyira félt, hogy nem fog megfelelni. Pedig könnyedén abszolválta a vizsgát. Ezek a személyes kapcsolatok a legfontosabbak ebben a programban, amik sokszor barátsággá is átalakulnak, ahogy a mi esetünkben is történt – összegezte Jávor András, aki büszke arra, hogy a mentoráltak közül többen – például az ötszörös Magyar Bajnok jégkorongozó Hetényi Zoltán és a sikeres párbajtőröző Mihály Kata – már a doktori fokozat megszerzéséért küzdenek.
Jelenleg 34 hallgató vesz részt a programban, akik 16 sportágat képviselve 14 különböző szakon tanulnak. A legtöbben a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán, nem véletlen, hogy a kar dékánja is több sportolót mentorál. – Mentoráltjaim között van Mihalik Gergő, a DEAC jégkorongozója, aki most lett magyar válogatott. Kozák Luca olimpikon atléta és a DEAC férfi kosárlabdacsapatának játékosai, Flasár Botond, Kovács Ákos, Ságodi Róbert és Várszegi Ádám, vagy a DVSE vízilabdázói, Pónya Tibor vagy Mihov Attilais. Mindannyian gazdaságtudományi képzésre járnak. A nappali tagozatos hallgatók egyéni tanrenddel rendelkeznek, ami mellett nem lenne kötelező órára járniuk, azonban ha tehetik, az edzések, versenyek között ott vannak a lehető legtöbb előadáson és gyakorlaton. A legfontosabb, hogy egyéni figyelmet és támogatást nyújtok, legyen szó tanulásszervezésről, időbeosztásról vagy éppen motivációról. Minden félév elején egyeztetünk a tárgyfelvétel előtt, és a vizsgák beosztásának megtervezését is átbeszéljük közösen. Emellett segítek nekik abban, hogy hatékony tanulási módszereket alakítsanak ki, és a kihívásokra megoldásorientált szemlélettel tekintsenek. De a mentoráltak öröme egy-egy sikeres vizsga után számomra is hatalmas motiváció mindig – hangsúlyozta Fenyves Veronika.
A legtöbb élsportoló valamilyen sporttudományi és testkulturális képzést választott, mint a testnevelőtanár, a sportközgazdász vagy a sportszervezés. Ahogyan a kétszeres olimpiai bajnok vízilabdázó Varga Tamás, akire ma már a tanulmányi eredménye miatt is büszke egykori mentora.
– Tamás a szakdolgozatához kapcsolódóan a vízilabda sportágat érintő kutatás mellett döntött, és szakértői interjúban szólította meg a sportág nagyjait, köztük Kemény Dénest és Kásás Tamást is. A kutatása nagyon figyelemfelkeltő volt, és sikerült rábeszélnem, hogy vegyen részt Tudományos Diákköri Konferencián itt a karon, illetve elment az országos megmérettetésre, az OTDK-ra is. A szereplése nagyon jól sikerült, mert mindkét helyen különdíjat kapott, de a legemlékezetesebb az volt, ahogy a már negyvenes éveiben járó, nagy sportcsillag izgult a tanulmányi versenyen, ahogy mondta: jobban, mint egy nagy döntő előtt – emlékezett vissza Bácsné Bába Éva dékánhelyettes, a DE GTK Sportgazdasági és -menedzsment Intézet vezetője, aki témavezetője volt egy másik olimpiai bajnok, a gyorskorcsolyázó Liu Shaoang (Ádó) szakdolgozatának is.
– Ádóval online tartottuk a kapcsolatot, mivel ő Pekingben volt. Az időeltolódás miatt ő éppen esti kimenőt kapott, a sportolótársaival a városban sétált, amikorra a konzultációt megbeszéltük. Bement egy internet kávézóba, mivel megbeszélés nem maradhat el, és megtartottuk a konzultációt, míg a csapat kinn várta, hogy végezzünk. Ezek a történetek is bizonyítják, hogy a tanulmányi eredmények terén is szeretnének bizonyítani ezek az élsportolók – mesélte az egyetemi tanár. Az élsportolók közül sokan érdeklődnek a gazdaságtudományok iránt, de találunk köztük dietetikus, hidrobiológus és több gyógytornászhallgatót is.
– A gyógytornász szakirány hallgatói körében minden évben több olyan diák is van, akik nemcsak elkötelezettek a mozgás iránt, de maguk is aktívan sportolnak. Az élsport sok felkészülési idővel jár, de a mi képzésünkben is sok olyan gyakorlati óra van, ami igényli a jelenlétet. Ezek az időegyeztetések gyakran nehezen megoldhatók a hallgatók számára, de a rugalmasabb oktatói támogatással mindig sikeresen megvalósíthatók. Én ezt szívesen segítem, mert szívügyemnek tekintem, hogy a jó sportoló hallgató a tanulásban is eredményesen tudjon haladni. Ráadásul a sportolóknak gyakran vannak sérüléseik a túlterhelésből adódóan, ami olyan egyéni tapasztalattal vértezi fel őket, amitől csak még jobb gyógytornász vagy rehabilitációs szakember lesz belőlük – vélekedik Veres-Balajti Ilona, a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar tanszékvezető egyetemi docense, aki jelenleg is több hallgatót mentorál.
Csakúgy, mint a Gazdaságtudományi Kar két dékánhelyettese, Dajnoki Krisztina egyetemi tanár és Erdey László egyetemi docens, de mentori feladatot vállalt a GTK-n Müller Anetta Éva egyetemi tanár, Pfau Christa egyetemi docens, Fehér András egyetemi docens, valamint Tóth Eszter adjunktus. Sőt a Természettudományi és Technológiai Kar dékánja, Kun Ferenc egyetemi tanár, valamint Lenténé Puskás Andrea egyetemi docens és Balogh László, a DE Sporttudományi Koordinációs Intézet igazgatója is mindig szívesen áll ilyen jellegű kihívás elé.
– Kiemelten fontosnak tartom, hogy bizonyítsuk, a nemzetközi szintű élsport és az akadémiai, egyetemista lét nemhogy kioltja egymást, hanem ellenkezőleg, támogatja. A mentorprogramunk erről szól és megtisztelő részt venni benne. A legtöbb hallgató nem visszaél ezzel a lehetőséggel, hanem élni tud. Kiemelném Vámos Petra kézilabdázót, aki a DVSC-ből a francia Metz-be történt átigazolása után is minden igyekezetével azon volt és van, hogy a világ top 2 százalékába tartozó Debreceni Egyetem hallgatója tudjon maradni és itt tudjon nálunk végezni – emelte ki Balogh László.
A kettős életpályamodell alapelve, hogy a sportolók ne csak a sportban, hanem a tanulásban és a civil életben is sikeresek legyenek. A Debreceni Egyetem mentorprogramja lehetőséget ad arra, hogy megtalálják ezt az egyensúlyt, ami hosszú távon is megalapozza a jövőjüket.
Forrás: Debreceni Egyetem