Az Európai Parlament szankciókat javasol az e-kereskedelmi platformokkal szemben, miután a franciaországi Shein-botrány rávilágított az uniós jogszabályok súlyos megsértésére és a fogyasztók biztonságának veszélyeztetésére. A képviselők sürgetik a digitális szolgáltatásokról szóló törvény és a termékbiztonsági rendelet határozott végrehajtását.
Sajtóközlemények: fogyasztóvédelem
A Gazdasági Versenyhivatal a Black Friday közeledtével tájékoztató anyagokkal segíti a fogyasztókat, hogy megfontoltan vásároljanak és elkerüljék a megtévesztő akciókat. A GVH felhívja a figyelmet a tisztességtelen kereskedői trükkökre, és hasznos tanácsokat ad a körültekintő vásárláshoz.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a kormányhivatalok szakemberei július 15. és augusztus 30. között több mint 350 ellenőrzést végeztek a nyári szezonban. A vizsgálatok a lovas táboroktól a helyi termelői piacokig számos területet érintettek, céljuk a fogyasztók biztonságának garantálása volt.
Az Európai Parlament elfogadta álláspontját az utazási csomagokról szóló irányelv reformjáról, amely az utazók jobb védelmét célozza utazás megszakadása vagy utazásszervező csődje esetén. A javaslat pontosítja a visszatérítési jogokat, az utazás lemondásának feltételeit, és harmonizálja az utalványok szabályozását.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ismét figyelmeztet az üdülési jogokkal kapcsolatos csalásokra, amelyek főként időseket és anyagilag nehéz helyzetben lévőket érintenek. A GVH szigorúbb jogszabályokat és büntetéseket javasol a visszaélések megfékezésére, miközben a fogyasztók körültekintő tájékozódását hangsúlyozza.
Május második felében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal fokozott szamócaellenőrzéseket tartott fővárosi és vidéki piacokon, hogy megvédje a jogszerű őstermelői értékesítést és a fogyasztókat. Az ellenőrzések során 30 árus vizsgálatára került sor, öt esetben pedig eljárás indult szabálytalanság miatt.
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák a sötét mintázatokat a kereskedelemben, és nemcsak az online térben. A versenyhatóság itthon is több esetben marasztalt el ezért vállalatokat, így a vállalkozásoknak különösen ügyelni kell arra, hogy ne essenek a fogyasztók tiltott befolyásolásának hibájába – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora, ezért több mint 35 millió forintos bírságot szabott ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére a Gazdasági Versenyhivatal. A cég egy 2023 őszi akciójában kétezer forint kedvezményt és ingyenes szállítást ígért, azt ugyanakkor nem közölte, hogy ez csak a hatezer forint feletti rendelésekre vonatkozott.
Az ellenőrzés-sorozat december 15-én lezárult első szakaszában országosan összesen 779 ellenőrzésre került sor. Ebből 135 vizsgálat élelmiszer-előállító helyen, 542 az élelmiszer-forgalmazásban és 77 kitelepült vendéglátóhelyen, valamint 25 kitelepült jövedéki engedélyes árusítónál történt.
A Gazdasági Versenyhivatal 2,1 millió forint bírságot szabott ki a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezetre, mert a cég megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával.
A Gazdasági Versenyhivatal bírságot szabott ki a Prémium Pázsit Kft.-re, mivel a cég nem tudta igazolni piacelsőségi állításait. A GVH hangsúlyozza, hogy a vállalkozásoknak csak olyan állításokat szabad közzétenniük, amelyeket ténylegesen alá tudnak támasztani.
A GVH és az SZTFH illegális online szerencsejáték honlapokat tettek elérhetetlenné, hogy megvédjék a magyar fogadókat az átverésektől. A cél, hogy a fogyasztók körültekintően válasszanak engedélyezett szolgáltatókat.
Az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok összefogtak a Temu online piactér ellen, hogy védjék a vásárlók jogait. Az első lépések már megtörténtek, és a cél a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolása.
Bár a Black Friday hivatalos időpontja csak november 29., már most is rengeteg akcióval és gyakran megdöbbentően magas kedvezményeket hirdető kampányokkal találkozhatnak a vásárlók. A GVH október végén tájékoztató kampányt indított, amelyhez most újabb, a közösségi médiában elérhető tájékoztató videót tett közzé.
A Black Friday közeledtével a Gazdasági Versenyhivatal tudatos vásárlásra ösztönzi a fogyasztókat. Videós kampányaikkal a megtévesztő akciók elkerülésére hívják fel a figyelmet.
2025. január 1-jétől kötelező lesz a származási ország feltüntetése bizonyos dióféléken és szárított gyümölcsökön. Az új előírás célja a fogyasztók tájékoztatása és a vásárlói csalások megelőzése, a már legyártott csomagolások a lejárati idejükig forgalomban maradhatnak.
A Gazdasági Versenyhivatal új vizsgálatot indított a Notino webshop árfeltüntetési gyakorlatával kapcsolatban, mivel feltehetően jogsértően hirdette meg akciós termékeit. A GVH hangsúlyozza az árfeltüntetési szabályok betartásának fontosságát a vásárlói tudatosság érdekében.
A bírósági ítéletekkel egyenértékű döntéseket hozhatnak idéntől a békéltető testületek.
