- A cél a kevesebb felesleges csomagolás és hulladék
- Az élelmiszerek csomagolásában lévő „örök vegyi anyagok” tilalmát kezdeményezik
- Minden európai lakos évente közel 190 kg csomagolási hulladékot termel
A Parlament szerdán elfogadta álláspontját a csomagolásokra vonatkozó új uniós javaslatokról, amelyek célja a növekvő hulladékmennyiség kezelése, és az újrahasznosítás ösztönzése.
A képviselők 426 igen szavazattal, 125 ellenszavazat mellett és 74 tartózkodással elfogadták a jelentést, amely a Parlament álláspontját fejti ki az uniós kormányokkal folytatandó tárgyalások előtt.
Csökkentenék a csomagolást, korlátoznák bizonyos típusok használatát
A Bizottság által javasolt általános csomagoláscsökkentési célok (2030-ig 5 százalék, 2035-ig 10 százalék, 2040-ig 15 százalék, 2040-ig 15 százalék) mellett az EP-képviselők a műanyag csomagolások csökkentésére vonatkozó konkrét célokat is meg kívánnak határozni (2030-ig 10 százalék, 2035-ig 15 százalék, 2040-ig 20 százalék).
A képviselők be akarják tiltani a nagyon könnyű (15 mikron alatti) műanyag zacskók forgalmazását, kivéve, ha azok higiéniai okokból szükségesek, vagy ha az élelmiszer-pazarlás megelőzése érdekében puha állagú élelmiszerek csomagolására használják. Javasolják továbbá, hogy korlátozzák bizonyos egyszer használatos csomagolási formák használatát, mint például a szállodai miniatűr csomagolások a piperecikkekhez és a repülőtereken a bőröndök fóliázása.
A káros egészségügyi hatások megelőzése érdekében a képviselők az úgynevezett „örök vegyi anyagok” (perfluor- és polifluor-tartalmú alkil anyagok vagy PFAS-k) és a biszfenol A használatát is szeretnék betiltani az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő csomagolásban.
Ösztönöznék a fogyasztókat, hogy használják újra a csomagolást
A képviselők célja, hogy tisztázzák az újrafelhasználható vagy újratölthető csomagolásokra vonatkozó követelményeket. Az italok és az elvitelre szánt ételek forgalmazóinak, például a szállodáknak, éttermeknek és kávézóknak lehetőséget kell adniuk a fogyasztóknak, hogy saját tárolóedényt hozzanak magukkal.
A csomagolási hulladék jobb gyűjtése és újrahasznosítása
Az új szabályok előírnák, hogy minden csomagolásnak újrahasznosíthatónak kell lennie, és meg kell felelnie a másodlagos jogszabályokban meghatározandó szigorú kritériumoknak. Bizonyos átmeneti mentességek várhatóak, például a fa és a viasz élelmiszerek csomagolásában való használata esetében.
A képviselők azt szeretnék elérni, hogy az uniós országok 2029-re biztosítsák, hogy a csomagolásokban található anyagok (műanyag, fa, vasfémek, alumínium, üveg, papír és karton) 90 százalékát elkülönítve gyűjtsék.
A jelentéstevő szerint
A jelentéstevő Frédérique Ries (Renew, Belgium) elmondta: „A Parlament határozott üzenetet küld az EU csomagolási és csomagolási hulladékpiacának teljes átalakítása érdekében. Ez a jogszabály alapvető fontosságú az európai versenyképesség és innováció szempontjából, és összehangolja a környezetvédelmi törekvéseket az ipari valósággal. A hatékony újrafelhasználási és újrafeldolgozási politikákkal együtt biztosítjuk, hogy a csomagolás biztonságos legyen a fogyasztók számára, az élelmiszer-csomagolásban lévő káros vegyi anyagok, különösen a PFAS-ok betiltásával”.
Következő lépések
A Parlament készen áll, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról, amint a tagállamokból álló Tanács elfogadta álláspontját.
Háttér
2018-ban a csomagolás 355 milliárd eurós forgalmat generált az EU-ban. A csomagolások egyre nagyobb hulladékforrást jelentenek, az EU-ban a 2009-es 66 millió tonnáról 2021-re 84 millió tonnára nőtt a hulladék mennyisége. 2021-ben minden európai évente 188,7 kg csomagolási hulladékot termelt, és ez a szám további intézkedések nélkül 2030-ra várhatóan 209 kg-ra nő.
A jelentés elfogadásával a Parlament a polgárok elvárásainak tesz eleget a körforgásos gazdaság kiépítése, a hulladék csökkentésére, a nem fenntartható csomagolás fokozatos megszüntetése és az egyszer használatos műanyag csomagolások használatának visszaszorítása érdekében, amint azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 5(1), 5(3), 5(4), 5(5), 11(1), 11(4) és 20(3) javaslatai kifejtik.
REF: 20231117IPR12213
Forrás: Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája