Az eÁfával kapcsolatos jogszabályok idén január 1-jétől hatályosak, és első alkalommal 2024. február 1-jétől nyílt lehetősége az adózóknak arra, hogy az eÁfa rendszeren keresztül – a webes felületen, vagy az ún. M2M gép-gép kapcsolattal (a továbbiakban: M2M) – nyújtsák be az áfa bevallásaikat. A Deloitte szakértői röviden összefoglalták az eddigi tapasztalatokat, tudnivalókat az eÁfa használatával kapcsolatban.
A felmérések alapján egyre többen használják az eÁfa rendszert, annak is elsősorban a webes felületét. A tényleges használat terén az M2M egyelőre még nem elterjedt, ami arra utal, hogy elsősorban azok az adózók, akik komplexebb tranzakciókkal rendelkeznek, még kivárnak az eÁfa használatával, hiszen számukra az M2M jelenthet valódi hatékonyságnövelést a bevalláskészítés terén. Az M2M bevezetése és az arra való áttérés egy komplex és időigényes feladat, ezért érthető, hogy jelenleg miért képvisel még nagyobb arányt a webes felület a használat tekintetében.
Egyre több nagyvállalkozás nyitott az eÁfára, és veszi fontolóra annak bevezetését, ugyanakkor az is látszik, hogy az adózók körében még nagy a bizonytalanság a tekintetben, hogy pontosan milyen előnyöket és lehetőségeket hordoz magában az M2M.
Az M2M előnyei és használatának feltételei
Fontos, hogy az M2M nem értelmezhető egy önálló szoftverként, vagy hasonló informatikai megoldásként, hiszen önmagában csak arra a NAV által biztosított IT kommunikációs csatornára és gép-gép kapcsolaton keresztüli eÁfa bevallási folyamatra utal, amit a NAV biztosít az adózók számára a webes felületen túl. Mindazonáltal, az M2M tényleges használatához – ellentétben a webes felülettel– elengedhetetlen saját, vagy harmadik féltől származó fejlesztés, amely alkalmas az eÁfa rendszer által várt data.xml előállítására és a rendszerrel történő kommunikációra.
Azok a társaságok, amelyek szeretnék az eÁfa bevallásukat M2M kapcsolaton keresztül benyújtani, rendelkezniük kell egy olyan megoldással, amely képes ezeket a funkciókat ellátni. Egy ilyen fejlesztés nagy előnye a webes felülethez képest, hogy az nem kizárólag a NAV adatbázisokban (Online Számla, OPG, CDPS) elérhető tranzakciós adatokra épül, hanem az adózó saját rendszerében rögzített adataira is. Azaz, ilyen rendszerek esetén garantált a tranzakciók teljeskörűsége.
„Továbbá, az M2M kapcsolatra fejlesztett megoldások esetén – mint amilyen a Deloitte szoftvere is – az adózóknak nagyobb fejlesztői szabadságuk van a rendszer kialakítását és funkcionalitását illetően, hiszen nincsenek egy megadott webes felület által behatárolt beállítási lehetőségekhez kötve, hanem akár saját igényekre szabott funkciók is elérhetők számukra. Azaz, lehetőség van egyedi igényeket is figyelembe venni és annak megfelelően kialakítani a rendszer működését” – tette hozzá Suda Richárd, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
Az M2M rendszerhez készített külső fejlesztés további előnye, hogy bármilyen struktúrájú forrásadatot képes lehet feldolgozni, és átkonvertálni azt a NAV által elvárt standard XML formátumra, melynek része a NAV által létrehozott adókód struktúrával történő megfeleltetés is. Azaz, az érintettek számára nem szükséges a már eddig használt áfa analitika és adókódok módosítása, hiszen a konverzió révén teljeskörűen biztosított a NAV által elvártaknak való megfelelés.
Mivel egy ilyen megoldás egyedi igények szerint alakítható, ezért számos többlet funkciót tartalmazhat az eÁfa rendszer alapértelmezett verziójához képest, a NAV által elérhetővé tett adatokban rejlő lehetőségek kiaknázása érdekében. Az adott egyedi rendszer bármely olyan validáció és tartalmi ellenőrzés elvégzésére alkalmassá tehető, amire szabály alkotható, és a szükséges adatok rendelkezésre állnak, akár az érintett adózó rendszerében, akár a nyilvános adatbázisokban, legyen szó például akár áfa levonási tiltásokkal érintett tranzakciók kiszűréséről, speciális teljesítési időpontok validálásáról (pl. időszakos ügyletek), vagy áfa csoportba tartozó adózók ügyleteinek kezeléséről stb. Ilyen tartalmi ellenőrzések nem érhetők el az eÁfában.
„A saját igényekre szabott M2M kapcsolatra képes megoldások alkalmasak lehetnek akár még a bevallás beküldése előtt teljeskörűen elvégezni az említett validációkat, szemben az eÁfa rendszerben elérhető alapértelmezett ellenőrzésekkel, hiszen azok jelentős részéről a NAV csak a bevallás beküldését követően ad tájékoztatás az érintetteknek. Továbbá, lehetőséget biztosíthat a validációk által feltárt módosítási igények automatikus végrehajtására is. Ennek köszönhetően hatékonyan kiszűrhetők és javíthatók a bevallási hibák már a benyújtás előtt, így elkerülhetők az ezekből fakadó önellenőrzések.” – mondta Fábián Dorottya, a Deloitte adóosztályának partnere.
Végezetül pedig nem árt azt is szem előtt tartani, hogy az eÁfa rendszerben jelenleg nem nyújthatók be önellenőrzések és arra várhatóan majd csak 2024. harmadik negyedévtől lesz lehetősége az adózóknak. Továbbá az eÁfa rendszerben legfeljebb csak 90 napig érhetők el a beküldött eÁfa bevallások. Mindazonáltal, ha a Társaság az egyedi igényei szerint fejleszti le az M2M rendszert, akkor az képes lehet az önellenőrzések kezelésére is, illetve arra is, hogy akár a törvényes megőrzési idő leteltéig is biztosítani tudja a beküldött adatok archiválását.
Forrás: Deloitte Magyarország