Az új NOVA rendszer, csatlakozva az ERP és más szakmai rendszerekhez, jogtárakhoz, különböző komplex pénzügyi problémák megoldásában és feladatok optimalizálásában segíti a cégcsoportok és nagyvállalatok vezetőségeit. A döntéstámogató rendszerrel a vezetők szabadszöveges társalgás formájában beszélgethetnek. A rendszer képes arra, hogy szóban ismertesse a szakértők által összeállított szabálygyűjtemény elemeit, döntéstámogató területeket, elemzési módszereket. Ennek hatására a mesterséges intelligencia, ha szükséges, visszakérdez, további paramétereket kér és pontosítja az adatokat, majd elindítja a kívánt elemzést, amelynek eredményeit, diagramjait megjeleníti és szóban is közli.
A Talentis Consulting Zrt. a Szegedi Tudományegyetemmel konzorciumban az NKFIH Alapból a 2019-1.1.1-PIACI-KFI keretében 580 006 000 Ft támogatást nyert a 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00449 számú, „Mesterséges intelligenciával támogatott, BI-alapú döntéstámogató rendszer kifejlesztése cégcsoportok számára, komplex pénzügyi, jogi feladatok optimalizálására” című projektre.
A 2020.05.01. és a 2023.04.30. között lezajlott K+F projektben egy olyan, mesterséges intelligenciával támogatott, üzleti intelligencia-alapú (BI) döntéstámogató rendszert (szoftver rendszer és vezetéstámogató módszer) hoztak létre, amely előre rögzített szabályok alapján gyűjt információkat, majd ezek intelligens elemzését követően magyar nyelven segítséget nyújt a menedzsmentnek a különböző befektetési, pénzügyi, számviteli és tenderezési folyamatokban. Az új NOVA rendszer, csatlakozva az ERP és más szakmai rendszerekhez, jogtárakhoz, különböző komplex pénzügyi problémák megoldásában és feladatok optimalizálásában segíti a cégcsoportok és nagyvállalatok vezetőségeit. Az új döntéstámogató rendszer és vezetéstámogató módszertan alapja a pénzügyi, termelési területekhez értő, tanácsadó szakértők által létrehozott szabályrendszer, amely pénzügyi és jogi összefüggéseket tartalmaz. Az eredmények kiértékeléséhez szükséges paramétereket, pénzügyi adatokat a rendszer a felhasználó cégvezető által feltett konkrét kérdések feldolgozását követően, egy DWH adattárházból veszi át, majd BI eszközök segítségével elemzi és megjeleníti.
Az új NOVA döntéstámogató rendszerrel a vezetők szabadszöveges társalgás formájában beszélgethetnek, vagy akár közvetlenül használhatják a nagyobb felkészültséget igénylő BI elemző felületeket. A rendszer képes arra, hogy szóban ismertesse a szakértők által összeállított szabálygyűjtemény elemeit, döntéstámogató területeket, elemzési módszereket. Ennek hatására a mesterséges intelligencia, ha szükséges, visszakérdez, további paramétereket kér és pontosítja az adatokat, majd elindítja a kívánt elemzést, amelynek eredményeit, diagramjait megjeleníti a képernyőn/kivetítőn, és szóban közli az elemzés eredményét. Amennyiben a felhasználó ezt követően szóban kéri, akkor a rendszer megjeleníti a döntés alátámasztó magyarázatát (módszerek, szabályok, adatok) is.
Az SZTE feladata a BI döntések támogatására szolgáló algoritmusok kidolgozása volt. Ehhez különböző adatforrásokat felhasználva készítettek az egyetem szakemberei egy egységes céges adatbázist, ami alapján kialakították a lehetséges BI támogató kérdések listáját. Ilyen kérdés lehet például, hogy melyek azok a budapesti szállodák, amelyek leginkább hasonlítanak az elmúlt kétéves saját tőke és nettó árbevétel alapján a kiválasztott szállodához, vagy melyek azok az ágazatok, amelyeknek legalább 10%-kal nőtt a nettó árbevétele az elmúlt öt évben. A kérdések válaszainak kialakításához számos gépi tanulási és mesterséges intelligencián alapuló algoritmust tanítottak be, és a legjobb eredményt elérőt választották ki. A gyorsan változó pénzügyi környezet támogatására lehetőség van az adatbázisban lévő adatok frissítésére, vagy további adatok felvételére is, így a felhasználók mindig megbízható és naprakész tanácsokat kapnak.
Forrás: Szegedi Tudományegyetem