Elsőként szerzetesrendi fenntartású iskolák diákjai vehettek részt a képzésben
2023-ban már 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolákban tanuló – diák vett részt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) „Digitális Tinik” kísérleti programjában. A GVH a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA) együttműködésben indította a kezdeményezést, amelynek célja a tudatos internet-használatra való nevelés, illetve a figyelemfelhívás a digitális térben a gyermekekre leselkedő veszélyekre. A tavalyi évben indult kísérleti program 2024-ben a bejelentéssel hivatalossá válik, újabb iskolák és diákok bevonásával. Bármelyik iskola jelezheti a csatlakozási szándékát a nemzeti versenyhatóságnak.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023. évi médiapiaci jelentése szerint a magyar fiatalok (8-15 éves korosztály tagjai) 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt átlagosan napi 234 percet, azaz közel 4 órát töltöttek, ebből a közösségi médiában átlagosan napi 133 percet, azaz több mint 2 órát. A jelentés arra is rámutatott, hogy az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje. A fiatalok párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, és ezek használata a napi rutinjukba is beépül.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelt figyelmet fordít a gyermekek, a családok, a betegek és az idősek védelmére. A GVH 2023-ban is számos versenyfelügyeleti eljárást zárt le és indított, amelyekben az említett sérülékenyebb fogyasztókat célzó, jellemzően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vizsgálta és nem egy esetben büntette. A magyar versenyhatóság 2023-ban is határozottan fellépett a technológiai óriásvállalatokkal szemben. Ennek egyik jó példája, hogy november végén lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során globális hatású eredményeket ért el, elsősorban a gyermekek védelme érdekében.
A nemzeti versenyhatóság 2023. májusában átfogó gyorselemzés (sweep) keretében elemezte az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermekeket célzó játékokat a tekintetben, hogy azok alkalmaznak-e úgynevezett sötét megoldásokat. Ezek olyan honlapokon vagy webshopokon alkalmazott trükkös módszerek (digitális üzenetek, felhasználói felületek), amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat (gyermekeket) nem kívánt döntések meghozatalára. A GVH vizsgálata számos veszélyt és kockázatot tárt fel.
A lezárt versenyfelügyeleti eljárások, illetve piackutatások és gyorselemzések tapasztalatait a GVH szakemberei egy célzottan 10-16 év közötti gyermekeknek szóló oktatási, edukációs programban is összegezték. A „Digitális Tinik” program célja a gyermekek (minél fiatalabb korban való) tudatosságának felébresztése, az utánajárás és gondolkodás beindítása a digitális tér fogyasztóvédelmi kérdéseivel kapcsolatban, valamint az online térben megadott adataik értékének tudatosítása a gyermekekben. Az edukációs program jelenleg kétszer 45 perces interaktív tanórát jelent, és ugyan a tapasztalatok szerint a 12-13 éves korosztály a legfogékonyabb a témára, 10-16 éves kor között bármely diák számára hasznosítható, életkornak megfelelően célzott csomagot kínálnak a GVH szakértői.
A „Digitális Tinik” program 2023 őszén kísérleti jelleggel indult el szoros együttműködésben a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA). A SZITA biztosítja a GVH programjának szerzetesrendi iskolákban való megvalósulását az érintett diákszövetségeken keresztül. A program keretei között eddig szervezett képzésekben 2023 végéig 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolában tanuló – diák vett részt. A kísérlet jól sikerült, így a gyermekek digitális tudatosságának fejlesztését célzó „Digitális Tinik” programot hivatalosan is bejelentette a GVH, amely 2024-ben még nagyobb lendülettel folytatódik, újabb iskolák és diákok bevonásával. Bárki részt vehet a programban: egy-egy iskolára vagy évfolyamra szabott, egyedi megoldásokra is nyitottak a szervezők.
Az érdeklődő iskolák, pedagógusok a Digitalis_tudatossag@gvh.hu e-mail címen tudnak jelentkezni, illetve kérdéseket feltenni a programmal kapcsolatban.
Forrás: Gazdasági Versenyhivatal