A K&H az első félévben 297 milliárd forint új lakossági és vállalati hitelt helyezett ki
- A K&H Bank adózás utáni eredménye 35,8 milliárd forint volt 2023 első félévének végén, a 33 milliárd forint összegű banki extraprofi-adó elszámolását követően
- A K&H Biztosító 2023 első félévében -0,8 milliárd forintos veszteséget könyvelt el a teljes évre vonatkozó extraprofit-adó miatt, míg 2022 azonos időszakában – szintén emiatt – nettó eredménye -1,7 milliárd forint volt
- A bank hitelállománya 18 százalékkal nőtt egy év alatt, így elérte a 2713 milliárd forintot. Az év első félévében összesen 297 milliárd forint új hitelt helyezett ki a pénzintézet. A vállalati hitelállomány egyetlen év alatt 30 százalékkal bővült.
- 2023 júliusára a saját állampapírok állománya a bank könyveiben elérte az 1000 milliárd forintot. A bank likviditása továbbra is erős.
- A K&H elkötelezett a fenntarthatóság mellett, és folytatja digitális átalakulását, amit a „Magyarország Legjobb Digitális Bankja 2023” díj elnyerése is jól tükröz.
Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója kiemelte: „Az első félévben a K&H újra jó teljesítményt nyújtott: a kormányzati intézkedések negatív hatása ellenére 35,8 milliárd forint adózás utáni eredményt értünk el. Eredményeink motorja a hitelezés és a bővülő ügyfélkör volt. A K&H kiemelten sikeres volt a vállalati hitelezés és a befektetési alapok értékesítése terén. Az első félévben lakossági ügyfélszámunk meghaladta a 815 ezret, vagyis 2022 első félévének végéhez képest 5 százalékkal több magánszemélyt szolgálunk ki. A rendszeresen jövedelmet átutaló ügyfelek száma pedig átlépte az 555 ezret, ez azt jelenti, hogy 7 százalékkal többen választották a K&H Bankot elsődleges bankjuknak. Július közepén bevezettünk egy teljesen új mobilbank applikációt. Ez nemcsak új dizájnt és új funkciók bekerülését jelentette, hanem hogy a teljességgel megújuló informatikai háttér megteremti annak a technológiai feltételeit, hogy a jövőben számos, eddig nem ismert, összetett funkció váljon elérhetővé az ügyfelek számára. Mobilbankunk idővel szuperapplikációként fog tudni működni. A digitális átalakulás mellett a fenntarthatóság is fókuszban marad: a nemrégiben bemutatott energetikai kalkulátorunk a lakások energiafogyasztására és a rezsiköltségekre ad becslést, és kiszámolja azt is, hogy egy korszerűsítés után mennyi lesz az ingatlan üzemeltetési költsége. Szeptember hagyományosan a fenntarthatóság hónapja a K&H-nál, amelynek keretében nemrég jelentettük be együttműködésünket a WWF Magyarországgal (Természetvédelmi Világalap) egy jövőbeni magyarországi élőhely-rehabilitációra vonatkozóan.”
2023 első félévének pénzügyi eredményei
A K&H Bank adózás utáni eredménye 35,8 milliárd forint volt az év első félévében. A bank működési bevétele 25 százalékkal, működési költsége – a banki adók és az OBA-befizetés nélkül – pedig 15 százalékkal emelkedett ezen időszakban év/év alapon. A 2023. évre fizetendő extraprofit-adó 33 milliárd forintot tett ki. A teljes hitelállomány év/év alapon 18 százalékkal, 2713 milliárd forintra nőtt, a 2023 első félévében nyújtott új vállalati és lakossági hitelek összege pedig 297 milliárd forintot tett ki. A banki likviditási rátája továbbra is erőteljes.
„A K&H aktív szerepet vállal a magyar vállalkozások és nagyvállalatok finanszírozásában, valamint a gazdaság fejlesztésében. A vállalati hitelezés dinamikusan, a piacot meghaladó mértékben, 30 százalékkal nőtt év/év alapon, így 2023 első félévének végére a bank piaci részesedése elérte a 10 százalékot a vállalati hiteleknél (ez 2022 első félévében 9,1 százalék volt). A vállalatok napi működésének és fejlesztéseinek támogatása érdekében az idén is aktívan részt veszünk az állami finanszírozási programokban. A K&H Széchenyi Kártya Program szerződéses volumene 2023 júniusának végére meghaladta a 160 milliárd forintot, míg a Baross Gábor program keretében 123 milliárd forint hitelt helyeztünk ki, ami 15 százalékos piaci részesedést jelent. Júniusban együttműködést írtunk alá az Európai Beruházási Alappal, így elérhető az InvestEU uniós garanciaprogram, amelynek célja a hazai kkv-k versenyképességének, illetve fenntarthatósági, innovációs és digitalizációs beruházásainak ösztönzése, valamint a munkahelyteremtés támogatása. Az aláírt megállapodás a K&H stratégiájába illeszkedve a fenntartható beruházásokat, az innovációt és a digitalizációt támogatja, hozzájárulva ezzel az európai zöld megállapodás (European Green Deal) célkitűzéseinek eléréséhez is.” – mondta Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője.
A lakossági hitelezés területén a második negyedévben újonnan folyósított lakáshitelek volumenének alakulása év/év alapon továbbra is jelentős (50 százalékos) visszaesést mutat a bankszektorban tapasztaltakhoz hasonlóan. Ugyanakkor az előző negyedévhez képest a második negyedévben fellendülés látszik a hitelkeresletben és az első félévben 38 milliárd forint lakossági jelzáloghitel került kihelyezésre. A K&H lakossági hitelállománya 3 százalékkal bővült 2022 első félévéhez képest. Az energiahatékony új ingatlanok vásárlására vagy használt ingatlan utólagos energiahatékonysági korszerűsítéssel történő vásárlására felvehető, csökkentett kamatlábbal kínált K&H zöld lakáshitelből tavaly augusztusi indulása óta összesen 4 milliárd forint került folyósításra. Az új babaváró hitelek értékesítése 13,3 milliárd forint volt 2023 első félévében, ezzel a bank piaci részesedése elérte a 12,3 százalékot az első félévben.
A lakossági megtakarítási piacon a betétekből a befektetési alapok és az államkötvények felé történt átrendeződés. „A befektetési alapoknál a kezelt vagyon 32,3 százalékkal, 1136 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakához képest. Továbbra is a kötvénytípusú alapok a legkedveltebbek, de újra fellendültek a határozott futamidejű befektetési alapok is. Reagálva a megnövekedett igényekre kínálatunkat nemcsak a határozott futamidejű alapokkal, de devizás nyíltvégű alapokkal is szélesítettük.” – tette hozzá Gombás Attila. „A könyveinkben a saját állampapírok állománya 2023 júliusában elérte az 1000 milliárd forintot.”
Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója így fogalmazott: „2023 első félévében 0,8 milliárd forintos negatív eredményt könyveltünk el a teljes évre vonatkozó extraprofit-adó elszámolása miatt. 2022 azonos időszakában a teljes évre vonatkozó különadó miatti veszteségünk 1,7 milliárd forintot tett ki. A nem életbiztosítási területen a díjbevétel 16 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és elérte a 36,1 milliárd forintot. Valamennyi üzletág kétszámjegyű növekedést produkált az előző évhez képest, ami piaci átlag feletti bővülést jelent. Az életbiztosítások is erőteljes üzleti eredményt hoztak, a növekedés az előző év hasonló időszakához képest 22 százalékos volt. A növekedést a rendszeres díjas, befektetési egységhez kötött nyugdíjbiztosítások, valamint az egyszeri díjas, befektetési egységhez kötött termékeink hajtották.”
Digitális átalakulás és innováció
A K&H innovációs aktivitását nem csupán az ügyfelek díjazzák, hanem a nemzetközi pénzügyi szervezetek is. Június végén a Global Banking and Finance Review című neves brit szaklap „Magyarország Legjobb Digitális Bankja 2023” díjjal ismerte el a bank digitalizáció terén elért eredményeit. Az indoklásban a K&H digitális átállásban vállalt úttörő szerepét emelték ki, különös tekintettel a világszínvonalú és könnyen kezelhető mobilbankra, valamint a hozzá kapcsolódó, a szektorban itthon elsőként bevezetett, mesterséges intelligencián alapuló, magyar nyelven írásban és szóban egyaránt kommunikáló digitális pénzügyi asszisztensre, Kate-re. A díj egyben annak elismerése is, hogy a K&H a digitális átállás és az innováció élvonalába tartozó megoldásokat honosított meg Magyarországon.
„Az ügyfelek és a szakma fokozott elismerése, valamint az applikáció gyakori használata ellenére a mobilbank 2023-ra kinőtte korábbi kereteit. Az innováció nem áll meg: a folyamatosan fejlődő fogyasztói igényeknek elébe kell mennünk” – jelentette ki Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. „2023 nyarára ezért megalkottuk az újgenerációs mobilbankot, amely július közepétől indult hódító útjára. A mobilbankban immár több mint 60 szolgáltatás érhető el – a hagyományos banki szolgáltatásokon kívül befektetések és biztosítások is intézhetők itt. Sőt, olyan szolgáltatások is elérhetőek, amelyek túlmutatnak a hagyományos pénzintézeti tevékenységen, például tömegközlekedési jegyeket lehet vásárolni. Tavaly szeptember óta 200 ezer felhasználó lépett kapcsolatba a mobilbankon keresztül Kate-tel, aki a havonta hozzá intézett 70 ezer kérdésre az ismeretei alapján vagy pontos választ ad, vagy a megfelelő menüponthoz irányítja az érdeklődőt. Kate most már több mint 90 féle használati funkciót ismer.”
A K&H-nak 680 ezer digitálisan aktív lakossági ügyfele van. A mobilbankot aktívan használók száma 570 ezer. Az új lakossági számlanyitások 58 százaléka online történik, az ügyfelek 90 százaléka elektronikus csatornákat használ pénzügyei intézésére. Az érintéses fizetések száma eléri a havi 4,7 milliót. Az ügyfelek egyre több bankkártyát digitalizálnak, mára már több mint 240 ezer ügyfélnek van digitalizált kártyája, ez 43 százalékos emelkedést jelent év/év alapon. A személyi kölcsönök mintegy 67 százalékát szintén digitálisan igényelték.
„További lépéseket tettünk a papírmentes működés felé a vállalati ügyfeleknél is, így a napi banki ügyintézéshez kapcsolódó dokumentumok már elektronikusan aláírhatók, és közvetlen kommunikáció valósítható meg az adott vállalat számviteli rendszerei és a mi számlavezető rendszereink között. Vállalati ügyfeleink így használhatják az E-doc, a Digi Factor, valamint a lízingkalkulátort, mely több száz számítást végez havonta, illetve elérhető számukra a megújult Electra24 mobilapplikáció is. A biztosító ügyfelei a megújult K&H mobilbankban láthatják a megkötött biztosításaik adatait is, illetve az applikációban most már Kate is segíti őket a kockázati életbiztosítások digitális vásárlásában és a nem-életbiztosítási káresemények bejelentésében.” – tette hozzá Németh Balázs.
Fenntarthatóság
„A lakossági ügyfeleinket kiszolgáló energetikai kalkulátorunkat július végén mutattuk be honlapunkon, ahol néhány paraméter megadásával ügyfeleink ki tudják számolni, hogy az ingatlanjuk milyen energiabesorolásba tartozik, milyen beruházásokat kellene végrehajtani ahhoz, hogy kedvezőbb energiahatékonysági kategóriába kerüljön, ez nagyságrendileg mennyi befektetést igényelne és mekkora energiafelhasználást lehetne vele megtakarítani. Így aztán nem nehéz kiszámítani azt sem, hogy egy-egy ilyen beruházás – épületszigetelés, nyílászáró-csere, a fűtési rendszer korszerűsítése – mennyi idő alatt térül meg. Indulása óta már több mint 8000-en használták a kalkulátort. Befektetési termékeink között nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a K&H „felelős jövő” befektetési alapokból megfelelő kínálat álljon ügyfeleink rendelkezésére. Ezeknek az alapoknak az értékesítése több mint megduplázódott, és az első félév végére elérte a 138 milliárd forintot. A mikro-kkv szegmensben pedig 2023 első félévében 801 millió forint értékben kötöttünk zöldautó lízingszerződést.” – mondta Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója.
Emellett kiemelte, hogy a K&H hagyományteremtő szándékkal tavaly indította útjára azt a kezdeményezését, amely szeptembert a fenntarthatóság ügyének szenteli, s kiemelten hívja fel rá a figyelmet tevékenységével. A tavalyi fenntarthatósági hónapban a K&H az épületeiben lekapcsolta a díszfényeket, ezzel azóta 288 000 kWh-ot takarítva meg teljes hálózatában (ez 120 háztartás éves áramfogyasztásának felel meg), egyben csökkentve a fényszennyezést is. Idén szeptemberben a K&H együttműködési megállapodást írt alá a WWF Magyarországgal a természetes élőhelyek rehabilitációjának támogatására, ezzel elősegítve a biodiverzitás fennmaradását.
A K&H nem auditált, konszolidált, az IFRS (nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok) szerinti eredményei:
milliárd Ft | 2022. június 30. | 2023. június 30. | változás |
nettó eredmény | 9,7 | 35,8 | – |
ügyfélhitelek | 2 291 | 2 713 | 0.18 |
ügyfélbetétek | 3 659 | 3 444 | -0.06 |
befektetési alapok állománya | 859 | 1136 | 0.32 |
működési bevétel | 125,8 | 156,6 | 0.25 |
működési költségek | 93,6 | 111,3 | 0.19 |
a hitelportfolió minősége | |||
nemteljesítő hitelek | 2,2% | 1,9% | -0.003 |
hitelezési költségek | 0,3% | -0.002 | -0.005 |
tőke és likviditás | |||
tőkemegfelelési mutató (bankcsoport szintű) | 16,8% | 16,4% | -0,4% |
hitel/betét arány | 62,9% | 79,1% | +16,2% |
szolvencia mutató (Biztosító) | 1.62 | 2.34 | |
hatékonyság | |||
költség/bevétel arány (bankadóval együtt) | 81,5% | 68,7% | 12,8% |
tőkearányos megtérülés | 4,6% | 16,3% | +11,7% |