A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének kutatócsoportja egy forradalmi technológiát fejlesztett ki, amely a járművek megcsúszásakor is képes kontrollált irányítást biztosítani. Az idén nyáron szabadalmaztatott rendszer jelentősen csökkentheti a kisodródásos balesetek számát, és új dimenziókat nyithat a járműbiztonságban.
Sajtóközlemények: bme
A BME hatodik diákműholdja számos tudományos műszert és kísérletet vitt a világűrbe. A sikeres pályára állítással a műegyetemi fejlesztő csapat jelenleg a világon a legtöbb sikeres PocketQube kategóriájú műholdküldetést tudhatja magáénak.
Magyar kutatók a BME és a HUN-REN együttműködésében feltárták a jura kori ammoniteszek rágószervének különleges belső szerkezetét. A 150 millió éves tengeri puhatestűek aptychus nevű kemény fedőlemeze egy Bouligand-szerkezethez hasonló kristályszerkezetet mutat, ami új megvilágításba helyezi életmódjukat és táplálkozásukat.
A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének kutatói egy új, magyar fejlesztésű technológiát mutattak be, amely jelentősen növeli az önvezető járművek biztonságát. A rendszer képes felismerni a veszélyes közlekedési helyzeteket még akkor is, ha a hagyományos szenzorok nem érzékelik azokat.
A BME új kisműholdja, a Hunity, hamarosan az Elon Musk-féle SpaceX Falcon 9 rakétájával indul az űrbe. A 868 grammos műholdat a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának laboratóriuma fejlesztette hallgatókkal és az NMHH támogatásával. A műhold több innovatív technológiát is magában foglal, például nyitható napelemszárnyakat és nagyfelbontású kamerát.
„Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott keddi sajtótájékoztatón.
Szeptember 16-án a BME bemutatja legújabb kutatás-fejlesztési eredményeit, melyek közül kettő a Nemzetközi Űrállomáson valósult meg a HUNOR-program keretében. Az eseményen szó lesz az űrhajózáshoz kapcsolódó egészségügyi innovációkról és a lágy cellák új formaosztályáról, valamint az űripari fejlesztések jelentőségéről.
A BME kutatói egy radikálisan új, széles látószögű szélvédőn megjelenített kijelző (HUD) szimulációs rendszerét fejlesztették ki, amely 2027-re készülhet el prototípusként. Az innováció jelentősen növeli a közlekedésbiztonságot és az önvezető autók korszakában is hasznos lesz, miközben prémium felhasználói élményt nyújt.
Két magyar matematikus, Gyenge Ádám és Szabó Szilárd áttörést ért el a felfújási sejtés algebrai felületekre vonatkozó bizonyításában, amely a kvantumkohomológia területén jelentős előrelépés. Eredményük hozzájárulhat a fizikai elméletek, például a húrelmélet mélyebb megértéséhez.
A BME és a Magyar Telekom közösen tesztelte a Huawei legújabb, szimmetrikus 50Gbps sebességű Triple PON optikai hálózati technológiáját. Ez az innovatív rendszer egyetlen optikai szálon három generációs PON technológiát képes párhuzamosan kiszolgálni, ideálissá téve a jövő digitális alkalmazásaihoz, mint az 8K videóstreaming vagy az ipari automatizálás.
A BME kutatói mesterséges intelligencián alapuló forgalomszervezési megoldást fejlesztenek, amely nem a dugók csillapítására, hanem megelőzésére fókuszál. A TRALICO projekt keretében egy új neurális háló segítségével Isztambul forgalmát optimalizálják, előre jelezve a torlódásokat és dinamikusan irányítva a közlekedési lámpákat.
Domokos Gábor, a BME professzora és Almádi Gergő, az egyetem friss diplomás építészhallgatója nemzetközi figyelmet kapott az első monostabil tetraéder, a Bille felfedezésével. A tudományos sajtó legnagyobb orgánumai, mint a Quanta, New Scientist és Science is beszámoltak a Billéről.
Budaörsön üzembe helyezték a világ egyik legokosabb autópályaszakaszát az M1-M7 közös szakaszán. A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei 39 szenzorral felszerelt digitális rendszert hoztak létre, amely valós időben követi a forgalmat, és a jövő közúti közlekedésének alapját képezi. A rendszer a vezetőtámogatás és önvezető autók fejlesztésének ideális tesztkörnyezete.
Az MVM litéri telephelyén nemrég átadtak egy japán gyártású akkumulátoros energiatároló rendszert. Ez az akkumulátortípus különbözik a jóval gyakoribb lítium-ion akkumulátoroktól, többek között abban, hogy működés közben 300 Celsius-fok feletti a belső hőmérséklete, hogy a benne levő nátrium és kén olvadt állapotban legyen.
A Műegyetemen végzett Tran Ba Thai, mielőtt az egyik nagy vietnámi netszolgáltató vezetőjeként nyugdíjba vonul, saját vagyonából jelentős összeget áldoz a BME tehetségeinek támogatására. Ez részben rászoruló vietnámi diákok tandíjára, részben tanulmányaikban előrébb járó, kiemelkedő projektmunkát végző vietnámi vagy magyar diákok támogatására fordítható.
A MOL stratégiai befektetőként lép be a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fenntartásába, amely így magánfenntartásúvá válik, miközben megőrzi autonómiáját. A 50 milliárd forintos tranzakció célja a fenntartható és versenyképes műszaki felsőoktatás és kutatás-fejlesztés támogatása Magyarországon.
A BME Építőmérnöki Kar konferenciáján az építőipar digitalizációjának és mesterséges intelligencia alkalmazásának fontosságát hangsúlyozták. A rektor kiemelte az ipari együttműködés szükségességét az oktatásban, míg a dékán az adatok hatékony kezelését csak MI-vel tartja lehetségesnek. Az oktatásban új képzések és gyakorlatorientált módszerek jelennek meg, hogy a hallgatók felkészüljenek a jövő kihívásaira.
Május végén két világhírű tudós, Michael Cusumano az MIT-ről és Roska Botond a svájci IOB-ből tart előadást a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Cusumano a generatív mesterséges intelligencia üzleti és technológiai hatásairól, Roska pedig a látás helyreállításának optogenetikai módszereiről beszél.
Május 30-ig látogatható a BME K épületében a Bontási terület – EXPLO HUB kiállítás, ahol a hallgatók újrahasználaton alapuló tervezési módszertannal készült tervei és a DOOR építésziroda koncepciója látható. A tárlat az adaptív újrahasznosítás lehetőségeit és a fenntartható építészet kihívásait mutatja be.
David Nesbitt, a Jaguar Land Rover globális digitális igazgatója a BME x JLR TechDays programsorozatán a szoftver által vezérelt járművek jövőjéről beszélt. Kiemelte, hogy a szoftver nem határozza meg az autó képességeit, hanem új szolgáltatások gyors bevezetését teszi lehetővé, és az autó a személyre szabott mobilitási ökoszisztéma kulcseleme lesz.
Aki Budapestről kifelé autózik az M1/M7-es autópályán, a budaörsi felüljáró-körforgalomhoz közelítve a szokásosnál több műszerrel felszerelt táblatartó portálokat láthat. Ez az egész világon az egyik legokosabb autópálya-szakasz, hasonló csak Kínában van, igaz, ott jóval hosszabban.


















