Sajtóközlemények: bme

A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének kutatócsoportja egy forradalmi technológiát fejlesztett ki, amely a járművek megcsúszásakor is képes kontrollált irányítást biztosítani. Az idén nyáron szabadalmaztatott rendszer jelentősen csökkentheti a kisodródásos balesetek számát, és új dimenziókat nyithat a járműbiztonságban.

Magyar kutatók a BME és a HUN-REN együttműködésében feltárták a jura kori ammoniteszek rágószervének különleges belső szerkezetét. A 150 millió éves tengeri puhatestűek aptychus nevű kemény fedőlemeze egy Bouligand-szerkezethez hasonló kristályszerkezetet mutat, ami új megvilágításba helyezi életmódjukat és táplálkozásukat.

A BME új kisműholdja, a Hunity, hamarosan az Elon Musk-féle SpaceX Falcon 9 rakétájával indul az űrbe. A 868 grammos műholdat a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának laboratóriuma fejlesztette hallgatókkal és az NMHH támogatásával. A műhold több innovatív technológiát is magában foglal, például nyitható napelemszárnyakat és nagyfelbontású kamerát.

Szeptember 16-án a BME bemutatja legújabb kutatás-fejlesztési eredményeit, melyek közül kettő a Nemzetközi Űrállomáson valósult meg a HUNOR-program keretében. Az eseményen szó lesz az űrhajózáshoz kapcsolódó egészségügyi innovációkról és a lágy cellák új formaosztályáról, valamint az űripari fejlesztések jelentőségéről.

A BME kutatói egy radikálisan új, széles látószögű szélvédőn megjelenített kijelző (HUD) szimulációs rendszerét fejlesztették ki, amely 2027-re készülhet el prototípusként. Az innováció jelentősen növeli a közlekedésbiztonságot és az önvezető autók korszakában is hasznos lesz, miközben prémium felhasználói élményt nyújt.

A BME és a Magyar Telekom közösen tesztelte a Huawei legújabb, szimmetrikus 50Gbps sebességű Triple PON optikai hálózati technológiáját. Ez az innovatív rendszer egyetlen optikai szálon három generációs PON technológiát képes párhuzamosan kiszolgálni, ideálissá téve a jövő digitális alkalmazásaihoz, mint az 8K videóstreaming vagy az ipari automatizálás.

A BME kutatói mesterséges intelligencián alapuló forgalomszervezési megoldást fejlesztenek, amely nem a dugók csillapítására, hanem megelőzésére fókuszál. A TRALICO projekt keretében egy új neurális háló segítségével Isztambul forgalmát optimalizálják, előre jelezve a torlódásokat és dinamikusan irányítva a közlekedési lámpákat.

Budaörsön üzembe helyezték a világ egyik legokosabb autópályaszakaszát az M1-M7 közös szakaszán. A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei 39 szenzorral felszerelt digitális rendszert hoztak létre, amely valós időben követi a forgalmat, és a jövő közúti közlekedésének alapját képezi. A rendszer a vezetőtámogatás és önvezető autók fejlesztésének ideális tesztkörnyezete.

Az MVM litéri telephelyén nemrég átadtak egy japán gyártású akkumulátoros energiatároló rendszert. Ez az akkumulátortípus különbözik a jóval gyakoribb lítium-ion akkumulátoroktól, többek között abban, hogy működés közben 300 Celsius-fok feletti a belső hőmérséklete, hogy a benne levő nátrium és kén olvadt állapotban legyen.

A Műegyetemen végzett Tran Ba Thai, mielőtt az egyik nagy vietnámi netszolgáltató vezetőjeként nyugdíjba vonul, saját vagyonából jelentős összeget áldoz a BME tehetségeinek támogatására. Ez részben rászoruló vietnámi diákok tandíjára, részben tanulmányaikban előrébb járó, kiemelkedő projektmunkát végző vietnámi vagy magyar diákok támogatására fordítható.

A BME Építőmérnöki Kar konferenciáján az építőipar digitalizációjának és mesterséges intelligencia alkalmazásának fontosságát hangsúlyozták. A rektor kiemelte az ipari együttműködés szükségességét az oktatásban, míg a dékán az adatok hatékony kezelését csak MI-vel tartja lehetségesnek. Az oktatásban új képzések és gyakorlatorientált módszerek jelennek meg, hogy a hallgatók felkészüljenek a jövő kihívásaira.

Május 30-ig látogatható a BME K épületében a Bontási terület – EXPLO HUB kiállítás, ahol a hallgatók újrahasználaton alapuló tervezési módszertannal készült tervei és a DOOR építésziroda koncepciója látható. A tárlat az adaptív újrahasznosítás lehetőségeit és a fenntartható építészet kihívásait mutatja be.

David Nesbitt, a Jaguar Land Rover globális digitális igazgatója a BME x JLR TechDays programsorozatán a szoftver által vezérelt járművek jövőjéről beszélt. Kiemelte, hogy a szoftver nem határozza meg az autó képességeit, hanem új szolgáltatások gyors bevezetését teszi lehetővé, és az autó a személyre szabott mobilitási ökoszisztéma kulcseleme lesz.