- A motorkerékpárok elektromos átállásának felgyorsítása, valamint a kapcsolódó üzleti struktúra megerősítése
- A márka illetékesei tavaly azt a célt jelölték meg, hogy 2030-ig 500 ezerről 3,5 millióra növelik az évente eladott elektromos Honda motorkerékpárok számát. A célkitűzést idén 4 millióra módosította a vállalat
- A Honda 30 vadonatúj elektromos motorkerékpárt mutat be 2030-ig
- A Honda felgyorsítja költségcsökkentési kezdeményezéseinek végrehajtását és 50%-kal csökkenti az elektromos motorkerékpárok kapcsán felmerülő költségeket
- A motorkerékpárok elektromos átállásának érdekében a Honda 100 milliárd jent fektet be a jelenlegi, 2021 és 2025 közötti időszakban, és további 400 milliárd jent költ e célból 2026 és 2030 között. Ez azt jelenti, hogy összesen 500 milliárd jent jelent áldoz fejlesztésre az évtized végéig
- A cél, hogy a teljes motorkerékpár-üzletág által termelt profit 2030-ra elérje a 10%-ot, az elektromos motorkerékpároknál jelentkező haszon pedig az 5%-ot, és 2031-től mindkettőnél 10% felett legyen a nyereség
Az elektromos motorkerékpárok üzletágának jövője kapcsán hívott össze nagy szabású sajtótájékoztatót tartott ma a Honda Motor Co., Ltd. A rendezvényen többek között Katsushi Inoue ügyvezető igazgató, egyben az elektromos fejlesztésekért felelős részleg irányítója és Daiki Mihara, a motorkerékpár- és szerszámgépüzletág első számú embere adott elő és a következő témákat érintette:
A márka illetékesei még magasabbra teszik a lécet: az előirányzott 3,5 millió helyett 4,0 millióra növelik 2030-ig az évente eladott elektromos Honda motorkerékpárok számát (a jelenlegi 500 000-ről), s mindent megtesznek az e-motorok népszerűségének növeléséért[1].
A Honda idén három új EB (ti. elektromos kerékpár*) értékesítését indította el, ezek közül a Honda Cub e: Kínában, az EM1 e: elektromos moped pedig Japánban és Európában kezdte meg pályafutását.
Ugyancsak új, világszerte forgalmazott modellként lép majd színre a – 2023-as JAPAN MOBILITY SHOW bemutatott – SC e: Concept tanulmánymodell sorozatgyártású változata, melyet további „élményközpontú” és plug-in rendszerű elektromos motorkerékpárok követnek 2025-ig. Mindemellett a gyorsasági, a csupasz-, a terep- és a gyerekmotorok osztályában is megjelennek majd a Honda áramos kétkerekűi, sőt jönnek az e-ATV-k is, így 2030-ban már a vállalat motorkerékpár-választékának fele, több mint 30 modell lesz elektromos üzemű.
A Honda rengeteg tapasztalatot szerzett a belső égésű erőforrással felszerelt motorkerékpárok fejlesztése során, így képes azonos műszaki alapon nyugvó modellcsaládok kidolgozására, továbbá olyan új, úttörő típusok megalkotására, amelyek a gyorsítást, a haladást, a kanyarodást és a megállást illetően is a legmagasabb színvonalat képviselik. A már megszerzett tudáson felül a Honda egyéb területeken is komoly előrelépésre készül. A jövőbeni elektromos modellek a mobilkommunikációra épülő és egyéb digitális szolgáltatások révén még nagyobb menetkomfortot nyújtanak majd, funkcióik pedig a vásárlást követően is bővíthetőek lesznek.
Az akkumulátort, hajtómotort, vázat és futóművet magában foglaló platform moduláris rendszerben is használható, így rengeteg modellváltozat születhet. További előnye, hogy gyorsan és hatékonyan hozhatóak létre új, felhasználói igényekhez tökéletesen alkalmazkodó motorkerékpárok, és a költségek is alacsony szinten tarthatóak.
A mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások különösképpen fejlettek lesznek ezeknél a modelleknél. A rendszer lehetőséget ad majd vásárlás utáni szoftverfrissítésre és újabb funkciók hozzáadására, méghozzá OTA (azaz over-the air) és egyéb kapcsolatok segítségével.
A márka tovább folytatja a Honda RoadSync kommunikációs rendszer fejlesztését, és bizonyos 2024-ben érkező, új modelleknél már elérhető lesz az IVI névre keresztelt fedélzeti információs rendszer is. Ez ajánlásalapú navigációval támogatja majd a pilótát, és például az is kiderülhet az összegyűjtött adatokból, hogy hol vannak a közelben töltőállomások.
A 2026-ban érkező újdonságokban úgynevezett Telematikai Szabályozóegység (TCU) dolgozik majd, s természetesen még fejlettebb mobilkommunikációs rendszerrel kerülnek a szalonokba. A jövőben a belső égésű motorral felszerelt és az elektromos járművektől egyaránt begyűjti az adatokat a márka, hogy még jobban megértse, mire van szüksége a motorosoknak és miként használják kétkerekűjüket. Ezek alapján a Honda olyan felhasználói élményt kínálhat vásárlóinak, ami csak a márka termékeire jellemző, egyszersmind lehetőséget teremt, hogy ügyfelei új felfedezéseket tehessenek és még biztonságosabban közlekedhessenek.
Ami az akkumulátorokat illeti, a jelenleg alkalmazott, háromrészes lítium-ion akkumulátorok mellett lítium-vas-foszfát (LFP) telepeket is fejleszt a Honda, ezek bevezetését 2025-re tervezi. A különböző, eltérő kapacitású és árú akkumulátoroknak köszönhetően a Honda többféle járművet, illetve sokoldalúbb termékeket gyárthat, azaz kibővítheti választékát. Ráadásul közép- és hosszútávon a Honda új, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok kidolgozásán és integrálásán dolgozik, nagy figyelmet szentelve a jelenleg még fejlesztés alatt álló szilárdtest-akkumulátoroknak.
Az elektromos Honda motorkerékpárok elterjedését nagyban elősegítheti, hogy interneten is megvásárolhatóak lesznek[2], tehát a vevőknek nem szükséges személyesen felkeresnie a márkakereskedéseket. Emellett természetesen a Honda több mint 30 000 értékesítési pontja is megmarad, így bármilyen úton is szerzik be új járművüket a jövőbeni Honda-ügyfelek, teljes nyugalomban tehetik.
További jó hír, hogy a Honda „élményközpontokat” hoz létre a főbb városokban (pl. Indiában és az ASEAN-országokban), ahol az emberek megismerhetik az értékeket, melyekkel az elektromos Honda motorkerékpárok gazdagabbá tehetik életüket. Erősségeit, márkakereskedéseit és továbbfejlesztett internetes szolgáltatásait kihasználva új, integrált on- és offline érintkezési pontokat ajánl a klienseknek a Honda, hogy a lehető legkényelmesebb és legnyugalmasabb módon vásárolhassanak és közlekedhessenek.
A Honda 2030-ig igyekszik felére csökkenteni cserélhető akkumulátoros, elektromos motorkerékpárjainak árát. Addigra megjelennek az optimalizált cellájú akkumulátorokkal felszerelt, plug-in rendszerű, azaz konnektorról tölthető Honda modellek is, és megtörténik a közös modulok kidolgozása, így még gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd a járművek, pláne, hogy lesznek olyan üzemegységek, melyek kizárólag elektromos motorkerékpárokat gyártanak.
Az áramos modellek előállításához eleinte a belső égésű modellek gyártásához is használt eszközöket használja majd a Honda, de hogy stabil gyártási rendszer jöhessen létre és meglegyen a – 2030-ig előirányzott – 4 milliós éves darabszámhoz szükséges termelési kapacitás, 2027-ig számos új, kizárólag elektromos motorkerékpárokat készítő gyáregységet állít üzembe. Ezekben a – gyártásoptimalizálás érdekében – új technológiákat és modulos rendszert vezet be a japán cég, így a hagyományos szerelősoroknál 40%-kal rövidebb „futószalagokon” öltenek majd formát a motorkerékpárok. Minden egyes elektromos motorkerékpárokra szakosodott gyáregység 50 milliárd jenes (kb. 11,6 mrd Ft) beruházással épül majd, és évi 1 millió kétkerekű elkészítésére lesz alkalmas.
A beszerzésre vonatkozólag is változtatásokra készül a Honda – a nagyobb részegységek helyett akár alkatrészenként is történet a vételezés. A koncepció az alapanyagárak és a logisztikai költségek csökkentésével válik teljessé, hiszen így tovább fokozható a beszerzés hatékonysága és a termelékenység. A motorkerékpárok elektromos átállásának érdekében a Honda 100 milliárd jent fektet be a jelenlegi, 2021 és 2025 közötti időszakban, és további 400 milliárd jent költ 2026 és 2030 között. Ez azt jelenti, hogy összesen 500 milliárd jent áldoz fejlesztésre az évtized végéig.
2031-ben és azt követően további gyártási rendszerek kiépítésével és termelékenységének növelésével fokozza globális versenyképességét a Honda, valamint tovább fejleszti szoftvertechnológiáját, hogy a lehető legtöbb elektromos motorkerékpárt értékesíthesse. A cél, hogy a teljes motorkerékpár-üzletág által termelt profit 2030-ra elérje a 10%-ot, az elektromos motorkerékpároknál jelentkező haszon pedig az 5%-ot. 2031 után már az elektromos motorkerékpárok területén is 10% feletti profitot szeretne a vállalat, és teljes hasznát is szeretné növelni.
Akárcsak a belső égésű motorkerékpárok esetében, az elektromos kétkerekűeknél is nagy hasznot hozó struktúra kiépítésére törekszik a Honda, ezáltal a teljes motorkerékpár-üzletág nyereségesebb lehet.
A Honda tevékenységét továbbra is a vállalat jelmondata határozza meg: „Az álmok ereje – Így hozzuk mozgásba Önt.” E szellemiség hívja életre a Honda által megálmodott mobilitási megoldásokat, melyek egyre több ember számára adnak lehetőséget, hogy gazdagabbá tegyék életüket és előre vigyék a társadalmat. Kérjük, ne adja alább elektromos motorkerékpárokra vonatkozó elvárásait! A Honda az előttünk álló években leszállítja vásárlóinak az első példányokat.
[1] * Kínában a 25 km/óránál nem nagyobb csúcssebességű járműveket elektromos kerékpárként tartják nyilván. Ez a kategória az akkumulátoros rásegítésű kerékpárokat nem foglalja magában.
[2] Országonként eltérő