A világ 46 országából 150 város jelentkezett a Toyota Mobilitási Alapítvány által meghirdetett Fenntartható Városok Kihívásra. A világszerte 10, köztük 2 európai várost tartalmazó szűkített listán Brazília, Kolumbia, India, Olaszország, Malajzia, Mexikó, az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és az Egyesült Államok városai szerepelnek. A kihívás célja, hogy segítse a városokat a lehetőségekhez való hozzáférés javításában, az adatvezérelt megközelítések alkalmazásában a rugalmasabb közlekedési rendszerek érdekében, valamint a széndioxid-kibocsátás csökkentésében.
A Toyota Mobilitási Alapítvány (Toyota Mobility Foundation) a Challenge Works és a World Resources Institute együttműködésével bejelentette a 9 millió dolláros Fenntartható Városok Kihívásának szűkített listáját. A 2023 júniusában induló globális mobilitási kihívás célja, hogy segítsen a városoknak felkészülni a jövőre, és világszerte emberek millióinak életét változtathatja meg. A városok úgy jelentkezhettek a kihívásra, hogy azonosították azokat a területeket, amelyeken az innováció segíthet a biztonságos, megfizethető és inkluzív közlekedési módokhoz való hozzáférés bővítésében, az adatok erejének kihasználásában, hogy összekapcsolt és rugalmas mobilitási ökoszisztémákat hozzanak létre, valamint a környezeti hatások csökkentésében alacsony széndioxid-kibocsátású és megújuló megoldások révén. A nevezési időszak alatt több mint 200 pályázat érkezett be a világ 46 országának több mint 150 városából. A pályázatokat a következők alapján értékelték: a kihívás hatása, a kérdés nyitott innovációs megközelítések iránti fogékonysága, a városon belüli kapacitás és a pályázat fókusza. A szűkített listán Brazília, Kolumbia, India, Olaszország, Malajzia, Mexikó, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok városai szerepelnek.
A 10 kiválasztott város a következő
Bengaluru, India
Bengaluru az előrejelzések szerint az ázsiai-csendes-óceáni térség leggyorsabban növekvő települése lesz, és a világ második legzsúfoltabb városa, ahol gyakoriak a közlekedési balesetek. Az egyre növekvő város innovatív módszereket keres a közúti biztonság fokozására az olyan közlekedésbiztonsági problémák, mint a hibás közlekedési jelzések és a balesetveszélyes területek tömeges azonosítása révén.
Detroit, Egyesült Államok
Az első iparvárosként ismert Detroitban nehézipari és kereskedelmi árufuvarozási tevékenység folyik. A nagy gépjárműforgalom súlyos egészségügyi és környezeti problémákhoz, különösen rossz levegőminőséghez vezetett. E problémák leküzdése érdekében Detroit célja, hogy a globális kereskedelem bővülésével a növekvő árufuvarozási kibocsátást kezelje.
Fortaleza, Brazília
Fortaleza az elmúlt 10 évben forradalmasította városi mobilitási rendszereit. Vannak azonban még leküzdendő kihívások, például az alacsony jövedelmű közösségek tömegközlekedéshez való hozzáférése. Most a város keresi a módját annak, hogy a közlekedést megfizethetőbbé és hatékonyabbá tegye.
Medellín, Kolumbia
Az „örök tavasz városának” is nevezett Medellín hegyvidéki terepe és lejtős utcái jelentős mobilitási kihívásokat jelentenek a fogyatékkal élők és az őket gondozók számára – akiknek többsége nő és alacsony jövedelmű munkavállaló. A régió integrált megközelítéseket keres a mobilitás inkluzívabbá és hozzáférhetőbbé tételére.
Mexikóváros, Mexikó
Mexikóváros történelmi központja nemcsak a világörökség része, hanem a város legnagyobb kereskedelmi központja is. Örökségi státusza azt jelenti, hogy a városképen vagy az infrastruktúrán nehéz jelentős változtatásokat végrehajtani. A városnak innovatív módszereket kell találnia közlekedési rendszereinek javítására, hogy azok megfeleljenek a lakosok igényeinek.
New Orleans, Egyesült Államok
A francia és spanyol kreol építészetéről és gazdag kultúrájáról ismert „Big Easy” hatalmas kihívással néz szembe: a gyorsan erősödő hurrikánok előtti evakuálással. Mivel a gyorsan erősödő hurrikánok egyre többször fenyegetik a part menti közösségeket, New Orleans városa és az érdekelt partnerek innovatív megoldást keresnek a veszélyeztetett lakosok evakuálásának kihívására, mivel a hurrikánok egyre veszélyesebbé válnak, sokkal rövidebb idő alatt.
Seberang Perai, Malajzia
Bizonyítékok utalnak arra, hogy Seberang Peraiban már a neolitikum óta létezett település. Napjainkban az ipari parkok nagy mennyiségű energiát fogyasztanak és nagy mennyiségű károsanyag-kibocsátással járnak, ami egészségügyi kockázatot jelent a közeli közösségek számára. A Seberang Perai-i Batu Kawan Ipari Park terjeszkedésével a város célja, hogy a helyi vállalkozásokkal és iparral együttműködve csökkentse a karbonlábnyomot és a szállítmányozás környezeti hatásait.
Varanasi, India
A világ egyik legrégebbi, folyamatosan lakott városában, Varanasiban az elmúlt években exponenciálisan nőtt az e-riksák használata. Az ágazat azonban jelenleg rendkívül szervezetlen és rosszul szabályozott. A város keresi a hatékonyság optimalizálásának módjait, az útvonalak egyenletesebb elosztásával a városban.
Velence, Olaszország
Velence kivételes történelmi és kulturális öröksége egy egyedülálló, szárazföldből és vízből álló környezetbe illeszkedik. Az elmúlt években a városvezetés forrásokat fektetett be a városon belüli fenntartható mobilitási lehetőségek növelésére. Velence városának kihívása a kulturális, technológiai és működési akadályok leküzdése a fenntartható közlekedési lehetőségek javítása és a fenntarthatóbb választások irányába történő viselkedésváltoztatás ösztönzése érdekében.
York, Egyesült Királyság
York a hagyományok és a csúcstechnológia tökéletes keveréke, viking múltjával és római gyökereivel, az ősi York városa a meglévő és jövőbeli innovációkat igyekszik felhasználni a város mobilitásának jövőbiztosítására. A város a széttagolt tömegközlekedési, közösségi és magán közlekedési módokat egyetlen, egységes flottává kívánja egyesíteni, hogy növelje a megközelíthetőséget, a megfizethetőséget, valamint csökkentse a kibocsátást és az utazási időt.
A kiválasztott városok meghívást kapnak egy kapacitásépítő akadémiára, és támogatást kapnak a kihívás tervének kidolgozásához, valamint más innovatív városi csapatok szélesebb hálózatának részévé válnak. A nyílt innovációs kihívások gyakran fejlődnek és alakulnak a folyamat során, mivel a város egyedi igényeit egyre jobban megértik. A szűkített listáról három várost választanak ki, hogy elindítsák saját városi kihívásukat, 2024 közepén pedig felhívást tesznek közzé globális innovátorok számára, hogy dolgozzanak együtt a nyertes városokkal. Az innovátorok lehetnek hazaiak – a kiválasztott városban vagy országban élők –, de érkezhetnek a világ bármely pontjáról is, de mindenképpen a nyertes városokra alkalmazható és rájuk szabott megoldásokkal kell előrukkolniuk.
Az egyes városok elődöntős innovátorairól 2024 végén születik döntés, a 2026-ban kihirdetett győztes városok és innovátorok pedig 9 millió dolláros támogatásban részesülnek, hogy tesztelhessék és bevezethessék megoldásaikat.
„Ez a lista jól mutatja, hogy a világ minden részén a különböző méretű városok a legkülönfélébb mobilitási kihívásokkal néznek szembe. Láthatjuk, hogy ezek a városok már most is erőfeszítéseket tesznek közlekedési rendszereik javítása érdekében, és nagyon izgatottak vagyunk, hogy a Fenntartható Városok Kihívás következő szakaszában közvetlenül támogathatjuk majd őket.” – avat be Ryan Klem, a Toyota Moblitási Alapítvány programigazgatója.
„Ezek a városok különböző területeket emeltek ki, ahol az innovációnak megvan a lehetősége arra, hogy a mobilitási rendszereket fenntarthatóbbá, rugalmasabbá és hozzáférhetőbbé tegye. A Fenntartható Városok Kihívás összehozza a városokat és az innovátorokat a városlakókkal, hogy a nyílt innováció révén a valós világ kihívásaira testre szabott megoldásokat találjanak.” – teszi hozzá Kathy Nothstine, a Challenge Works jövőbeli városokért felelős vezetője.
„A közlekedési rendszerek biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és megfizethetőbbé tételével a városok javíthatják a munkahelyekhez és az oktatáshoz való hozzáférést, és javíthatják az emberek egészségi állapotát. A Fenntartható Városok Kihívás hozzájárul a világ minden táján a városokban élő emberek életminőségének javításához.” – árulja el Ben Welle, a WRI Ross Center for Sustainable Cities integrált közlekedési és innovációs igazgatója.
A Fenntartható Városok Kihívást a Toyota Mobilitási Alapítvány finanszírozza, és a Challenge Works és a World Resources Institute együttműködésével jött létre. A Challenge Works nemzetközi szinten vezető szerepet tölt be a kihívási programok kidolgozásában, hogy új gondolkodásmódot ösztönözzön és kreatív megoldásokat találjon a társadalom előtt álló problémákra. A World Resources Institute egy globális kutatószervezet, amely partnerekkel együttműködve olyan gyakorlati megoldásokat dolgoz ki, amelyek javítják az emberek életét és biztosítják a természet virágzását.
A Toyota Mobilitási Alapítvány
A Toyota Mobility Foundation (TMF) szervezetet 2014 augusztusában hozta létre a Toyota, hogy támogassa egy olyan mobilabb társadalom kialakítását, amelyben mindenki szabadon mozoghat. Az alapítvány példázza a Toyota folyamatos elkötelezettségét a folyamatos fejlődés és az emberek tisztelete iránt. A Toyota szakértelmét és technológiáit felhasználva támogatja az erős mobilitási rendszereket, miközben felszámolja a mobilitásban tapasztalható egyenlőtlenségeket. A TMF egyetemekkel, kormányokkal, nonprofit szervezetekkel, kutatóintézetekkel és más szervezetekkel együttműködve dolgozik, és az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz (SDG) igazodó programokat hoz létre a mobilitási problémák megoldása érdekében világszerte. A múltban a TMF számos kihívást szervezett, köztük a globális Mobility Unlimited Challenge-et, a malajziai CATCH-t, a brazíliai InoveMob Challenge-et és az indiai STAMP Challenge-et. A TMF-ről és annak irányításáról a toyotamobilityfoundation.org weboldalon tudhat meg többet.
A Challenge Works
A Challenge Works globális vezető szerepet tölt be a nyílt innovációs kihívások megtervezésében és megvalósításában, amely a legkülönfélébb innovatív gondolkodókat ösztönzi a sürgető problémák megoldására és a változás elindítására. A legígéretesebb megoldásokat induló finanszírozással és szakértői támogatással jutalmazzák, és az az innováció, amelyik a legjobban vagy a leggyorsabban oldja meg a problémát, elnyeri a fődíjat. Ez a megközelítés kiegyenlíti a versenyfeltételeket a bármilyen háttérrel vagy tapasztalattal rendelkező innovátorok számára, hogy találékonyságukat a társadalmi hatás érdekében kamatoztassák. A Nesta, az Egyesült Királyság társadalmi jót szolgáló innovációs alapítványa által alapított társadalmi vállalkozás, amely eddig 87 kihívást valósított meg, és több mint 124 millió fontot osztott szét a nyertes innovátorok között. Látogasson el a challengeworks.org weboldalra.
A World Resources Institute
A World Resources Institute (WRI) egy globális kutatószervezet, amelynek irodái vannak Brazíliában, Kínában, Kolumbiában, Indiában, Indonéziában, Mexikóban és az Egyesült Államokban, illetve rendelkeznek afrikai és európai regionális irodákkal is. A WRI 1700 munkatársa a partnerekkel együttműködve olyan gyakorlati megoldásokat dolgoz ki, amelyek javítják az emberek életét és biztosítják a természet virágzását. Tudjon meg többet: WRI.org és az X (korábban Twitter) @WorldResources fiókjának követésével.